Lång väntan på återbetalning av resepengar

Många resenärer som fått sina charterresor inställda av Detur får vänta på sina pengar. Helena Grönberg fick vänta en månad på sina 15 000 kronor och Malin Petit har fortfarande inte fått sina 6 000 kronor tillbaka.

Malin och Yves Petit har ännu inte fått tillbaka pengar för resan till Rhodos som ställdes in i april. (Arkibild)

Malin och Yves Petit har ännu inte fått tillbaka pengar för resan till Rhodos som ställdes in i april. (Arkibild)

Foto: Gunnel Ekman

Piteå2022-05-11 09:00

Måndag 2 maj var det meningen att Helena Grönberg från Piteå skulle ha flugit med Detur till Alanya i Turkiet. Det skulle bli en vecka i solen tillsammans med vänner. 15 000 kronor kostade resan.

Som för så många andra avbokades resan, något hon fick besked om 5 april.

– Jag ringde samma dag och avbokade och sade att jag ville ha pengarna tillbaka, säger hon.

Beskedet från Detur var att hon skulle få pengarna inom cirka två veckor. Men så blev det inte.

undefined
Helena Grönberg fick tillbaka pengar för sin inställda resa efter en månad.

– De skyllde på allt möjligt. Det var högtider i Turkiet som försenade och det var pengar som behövde komma in från hotellen med mera.

När pengarna inte kom tog Helena kontakt med en konsumentvägledaren i Piteå och informerades om möjligheten att få in pengarna via Kronofogden. "Som du nämner har du rätt enligt paketreselagen att få pengarna inom 14 dagar från den dagen du hörde av dig till arrangören och begärde återbetalning", skriver konsumentvägledaren i ett mejl.

– Jag mejlade Kronofogden och fick veta hur jag skulle göra. Det kostar ju en del att få pengar indrivna men det handlade om 680 kronor och jag hade ju betalat 15 000 kronor för resan så det kunde det ju vara värt, säger Helena.

I fredags efter lunch kom plötsligt pengarna in på hennes konto, ganska exakt en månad efter den första kontakten. 

undefined
Malin och Yves Petit har ännu inte fått tillbaka pengar för resan till Rhodos som ställdes in i april. (Arkibild)

En som fortfarande inte fått tillbaka sina pengar är Malin Petit som Piteå-Tidningen skrev om först när hon skulle ut och resa och därefter när resan ställdes in.

– Jag kontaktade bolaget den 13 april och begärde pengarna tillbaka. Efter det har jag mejlat dem många gånger och får ungefär samma svar varje gång.

"Tack för ditt mail och vi har full förståelse för din frustration att först få en efterlängtad semester inställd och sen behöva vänta på dina pengar. Det har under denna tid varit hög belastning på vår ekonomiavdelning med anledning av de inställda flygen och alla arbetar så fort de kan. Vi beklagar om du inte fått din återbetalning ännu och vi gör allt vi kan för att avsluta de ärenden som återstår snarast möjligen."

undefined
Många av Deturs charteravgångar till Rhodos har ställts in under våren. (Arkivbild)

Tim Åström, mediakontakt på Detur, svarar i ett mejl på frågan varför Detur dröjer med återbetalningarna: "Anledningen är att återbetalningarna kommer ´klumpvis´ och alla återbetalningar hanteras individuellt, så vid vissa tillfällen så räcker inte de personella resurserna till. Så ska det inte vara och vi beklagar verkligen det."

Enligt Tim Åström jobbas det med återbetalningar sju dagar i veckan utifrån de meddelanden han får från kundservice på lördagar och söndagar. Om en resenär inte fått återbetalningen kan det enligt Tim Åström bero på olika orsaker:

"Det kan vara att resenären väntat med att meddela att man vill ha pengarna tillbaka. Det kan vara att rätt uppgifter för återbetalning saknas. Det kan också vara så att återbetalningen är gjord men att pengarna fastnat någonstans på vägen till banken, eller till och med hos den mottagande banken. Eller om återbetalningen gjorts mot ett kreditkort som då krediterats och resenären inte sett en kreditpost på sitt utdrag ännu. Det kan till och med vara så att återbetalningen ´fallit mellan stolarna´ hos oss på grund av den mänskliga faktorn, det är inte troligt med de rutiner som följs, men man bör ändå inte helt utesluta det."

Paketreselagen

Paketreselagen skyddar när du köper en paketresa eller ett sammanlänkat researrangemang. 

Du är bland annat skyddad mot ändringar som researrangören gör före eller under resan.

Resan ska bestå av minst två olika resetjänster som ska ha blivit sammansatta i ett paket, till exempel en transporttjänst och en hotellvistelse.

Resan måste pågå i minst 24 timmar och/eller innehålla en övernattning för att räknas som en paketresa.

Källa: Hallå konsument/Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!