- Inledningvis var rapsodlingen ett sätt att stoppa den ensidiga växtföljden. Det är bra för jorden att få in en annan gröda än det vanliga spannmålet för att bryta av, berättar Håkan Hultman från Hushållningssällskapet rådgivning nord som under onsdagen bjöd in till ett seminarium om rapsets förutsättningar och fördelar.
Detta för att ytterligare öka intresset för rapsen i norra Sverige.
Priserna på rapsfrö har ökat och det innebär att odlingen kan bli riktigt lönsam.
På onsdagens seminarium diskuterades bland annat hur lantbrukarna på sikt ska kunna producera egen olja av rapsen och sedan förädla oljan till drivmedel, även kallat RME (=raps, metyl, ester).
- Just nu finns det ingen lönsamhet i att enbart köra på RME, den diesel som säljs i dag är för billig. Men det kan fungera bra som komplement, menar Hultman.
Ola Pettersson som är forskare på Instutitutet för jordburk och miljöteknik inflikar också att den är helt förnyelsebar.
- Det är ett plus vid eventuella spill, den bryts ner naturligt.
Rapsbränslet är likvärdigt med diesel och kan användas i de flesta dieselmotorer, men Pettersson menar ändå att RME i dag är ett nischbränsle.
- Det finns inte en chans att rapsen skulle ersätta världens dieselbehov, men det är som sagt ett bra komplement. Delar av dagens diesel innehåller faktiskt upp till fem procent rapsbränsle så vi är ju på väg.
Men steget dit är fortfarande långt.
- Tekniken finns ju men den som krävs är lite investeringsvilja. För de jordbrukare som känner att det här är något att satsa på finns i dag färdiga processorer att köpa, berättar Håkan
Hultman.
Bi- och restprodukter som uppstår i samband med produktionen kan användas som bland annat djurfoder och vid gödsling.