Irene Ekberg från Jävre är besviken på den initiala vård hon fick efter sitt fall torsdagen den 6 februari i år.
Hon arbetade vid Norrbyskolan i Hortlax när olyckan var framme.
– Jag hade varit och ätit och skulle därefter gå ut på parkeringen och koppla motorvärmaren till min bil, berättar hon.
Ishalt
Vädret som då innehöll en hel del regn, hade gjort hela parkeringsområdet ishalt.
– Jag halkade och föll, säger Irene Ekberg.
Tämligen direkt uppfattade hon att något var fel och bestämde sig för att uppsöka hälsocentralen i Hortlax som ligger bara några hundra meter från arbetsplatsen.
– Jag fick hjälp av en kollega som skjutsade mig dit, berättar hon.
Hon undersöktes av en läkare vid hälsocentralen som ordinerade henne hemgång och vila.
Irene Ekberg åkte hem men hade rejält ont. Natten blev ännu värre och på morgonen den 7 februari bestämde hon sig för att uppsöka akuten vid Piteå älvdals sjukhus, Päs.
– Där rekvirerade personalen omgående en ambulans för vidare färd till Sunderbyn.
Kryckor
– Jag hade rejält ont. I Sunderbyn konstaterade de efter röntgen att det var ett brott på lårbenet, berättar Irene Ekberg.
Hon fick emellertid vänta ytterligare en dag innan operation kunde genomföras.
– Läkaren drog till benet och satte sen några spikar, säger Irene Ekberg.
Idag, knappt tre veckor efter fallet går hon med kryckor.
– Jodå, det går bra. Det är bra att vara i rörelse, säger Irene Ekberg.
Men hon säger sig vara besviken på läkarens bedömning vid hälsocentralen i Hortlax.
– Jag är besviken eftersom jag upplever att han inte gjorde en riktig undersökning. Om han var osäker borde han ha konsulterat någon kollega eller liksom kollat upp om det kunde ha varit något allvarligt, anser Irene Ekberg som skickade en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
Tar till sig
Vid hälsocentralen i Hortlax beklagar verksamhetschefen Magnus Tufvesson rent allmänt det inträffade.
– Jag kan som du förstår inte kommentera ett enskilt patientärende, men rent allmänt är det alltid tråkigt när såna här saker inträffar, säger han.
Tufvesson konstaterar samtidigt att samtliga vid hälsocentralen alltid arbetar för att misstag inte ska behöva inträffa.
– Självklart vill vi undvika att saker blir fel, säger han.
Verksamhetschefen säger sig också ta till sig av den kritik som riktas mot hälsocentralen. Händelsen kommer att finnas med i deras kontinuerliga arbete med att göra patienternas besök så trygg som möjligt.