Lågkonjunkturen gynnar campingar
Lågkonjunktur och usel kronkurs, men i campingbranschen är det snarare uppåt. Bokningsläget är högre än normalt och förväntningarna inför sommarsäsongen är stora.
Pite havsbads hotellchef, Agneta Nyström, berättar att bokningsläget är bättre än i fjol. (Arkivbild)
Foto: Anders Westergren
En av SCR:s viktigaste uppgifter är att tvätta bort bilden av camping som en andrahandssemester. I det arbetet ingår att höja standarden på stugor och att kunna erbjuda fler aktiviteter.
- Bedömningen är att den inhemska turismen, inte minst närturismen, ska öka. Med tanke på den låga kronkursen är det också troligt att fler utländska turister ska besöka Sverige, men det är fler faktorer som spelar in, säger Martin Juhos, kommunikationsansvarig på SCR.
Vilka faktorer?
- Vädret spelar alltid in, men en viktig faktor är vad vi kan erbjuda. Generellt har våra campingplatser blivit bättre och bättre. Många har investerat stora pengar och satsat på mer aktiviteteter och nischat sin profil, säger Juhos.
Fjolåret var, trots ganska grinigt väder, en bra sommar för Pite havsbad, och hotellchefen Agneta Nyström tror att årets sommar kan bli den bästa någonsin.
- Vi har fler förhandsbokningar än tidigare och vissa helger är boendet i form av stugor och hotellrum i princip fullbelagt. Visst spelar vädret in, men vi är inte så väderberoende eftersom vi kan erbjuda så mycket aktiviteter inomhus.
Låg kronkurs
Hur mycket påverkar låg-
konjunkturen turistströmmen?
- Låg kronkurs har gjort utlandsresor dyrare och vi tror att det leder till att fler turistar på hemmaplan. Vi blir dessutom än mer attraktiva för utländska turister och hoppas givetvis att norrmännen ska hitta hit i än större utsträckning.
Dennis och Anna-Karin Johansson är nya ägare till Sikfors camping och deras förväntningar på sommarsäsongen är också stora.
- Vi kan ju inte göra några jämförelser, men säsongsplatserna är utsålda och det ser positivt ut, säger Dennis Johansson.
Branschen som helhet omsätter cirka sju miljarder kronor, men SCRs bedömning är att det finns mycket att ta av. Det som krävs är höjd standard och ambitionsnivå för att kunna möta ftramtidens krav. SCR satsar därför hårt på marknadsföring med målet att lansera campingen som en upplevelsebaserad semester.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!