Det var 2000 som den så kallade zebralagen infördes för att öka trafiksäkerheten. Den skulle ge fotgängarna större trygghet ute i trafiken.
Lagen slår fast att fordonsförare har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.
Ingen skillnad
I den attitydundersökning som försäkringsbolaget låtit genomföra visar att tryggheten inte blivit bättre, snarare tvärtom.
30 procent av de tillfrågade i undersökningen anser att zebralagen gjort trafiken farligare. Bara 13 procent tycker det har blivit säkrare. Övriga uppger att de inte märkt någon skillnad eller att de inte känner till lagen.
– Resultatet måste betraktas som ett misslyckande. Tanken med lagen var att skapa ökad trygghet i trafiken. Om det istället blivit tvärtom – åtminstone verkar det upplevas så – innebär det att kritikerna av lagen haft rätt hela tiden, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Falsk trygghet
Faran med zebralagen är att den kan ge falsk trygghet hos fotgängarna. Många bilister vittnar om fotgängare som går rakt ut i gatan. Samtidigt visar studier att en hel del bilister struntar i zebralagen.
- Det är en god tanke bakom lagen, men ute i trafiken fungerar det inte alltid som man planerat.
En tidigare analys* över fotgängarolyckor som If gjort visar att 40 procent av alla fotgängarolyckor sker vid övergångsställen. Av dessa sker 75 procent vid obevakade övergångsställen.
Många av olyckorna har uppstått i situationer av missförstånd och otydlighet mellan den oskyddade trafikanten och föraren av bilen.
Till och med juni i år har 16 fotgängare omkommit i trafiken enligt Transportstyrelsens statistik.