Lag som skapar otrygghet

Många upplever att den så kallade zebralagen gjort trafiken farligare. Det framgår av en attitydundersökning från försäkringsbolaget If.

Foto:

PITEÅ2013-07-23 11:36

Det var 2000 som den så kallade zebralagen infördes för att öka trafiksäkerheten. Den skulle ge fotgängarna större trygghet ute i trafiken.

Lagen slår fast att fordonsförare har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.

Ingen skillnad

I den attitydundersökning som försäkringsbolaget låtit genomföra visar att tryggheten inte blivit bättre, snarare tvärtom.

30 procent av de tillfrågade i undersökningen anser att zebralagen gjort trafiken farligare. Bara 13 procent tycker det har blivit säkrare. Övriga uppger att de inte märkt någon skillnad eller att de inte känner till lagen.

– Resultatet måste betraktas som ett misslyckande. Tanken med lagen var att skapa ökad trygghet i trafiken. Om det istället blivit tvärtom – åtminstone verkar det upplevas så – innebär det att kritikerna av lagen haft rätt hela tiden, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Falsk trygghet

Faran med zebralagen är att den kan ge falsk trygghet hos fotgängarna. Många bilister vittnar om fotgängare som går rakt ut i gatan. Samtidigt visar studier att en hel del bilister struntar i zebralagen.

- Det är en god tanke bakom lagen, men ute i trafiken fungerar det inte alltid som man planerat.

En tidigare analys* över fotgängarolyckor som If gjort visar att 40 procent av alla fotgängarolyckor sker vid övergångsställen. Av dessa sker 75 procent vid obevakade övergångsställen.

Många av olyckorna har uppstått i situationer av missförstånd och otydlighet mellan den oskyddade trafikanten och föraren av bilen.

Till och med juni i år har 16 fotgängare omkommit i trafiken enligt Transportstyrelsens statistik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!