Regnet öste ner och årets prestigefyllda Grand Prix med solcellsbilar (!) fick därför flytta inomhus, in i Noliahallen, där hårdtränande friidrottare vanligtvis kör så det ryker.
Nu vigdes hallen istället åt tre solcellsbilar, egenhändigt ihopmonterade av Elprogrammets förstaklassister vid Strömbackaskolan.
I brist på stekande junisol var ekipagen även rustade med varsitt bilbatteri, som gav energi nog för en formel 1-cirkus om än i light-tempo.
Flest varv
Flest varv på en timme, löd tävlingsutkastet, där olika förare från samma klassteam avlöste varandra bakom respektive fordonsratt.
Och efter en timme stod alltså konstellationen från 1 B som vinnare med 62 avverkade varv runt den hårdgummerade löparbanan.
Tvåa blev 1 A med 50 varv, medan 1 C körde hem bronset med 48 avverkade varv på en timme.
- Detta är fjärde året som vi genomför den uppskattade tävlingen. Däremot är det första gången som vi tävlat inomhus, berättade Lars Berglund, lärare vid el- och energiprogrammet.
Bakom bilkonstruktionerna står eleverna själva. Aluminiumprofilerna till chassit, likströmsmotorn, solcellen och batteriet har eleverna fått ärva från tidigare årgångar.
Men hopmonteringen och finliret har i vanlig ordning skötts av respektive klassgruppering.