Videon är inte längre tillgänglig
– Vi har gjort detta i många år där eleverna i programmets årskurs ett som har två klasser, fått bygga två bilar i varje klass. Sedan tidigare år finns batterier, solceller och hjul sparade, men de har fått bygga helt ny ram, säger läraren Lars Berglund under tiden PT följde racet runt Noliaparkeringen.
– Det svåraste har varit att få hålen att passa mot varandra, att få det hela att matcha, förklarar bilbyggaren David Öberg, EE1A.
Efter utbildningen vill han jobba som elektriker, sedan kan det bli universitet eftersom han läser högskoleprogrammet som tillval.
Han berättar att ramen består av aluminiumprofiler.
Bilarna ser ut som små gocarts. De är försedda med solpaneler som ger ström till batteriet på 70 ampere.
– Solcellen ger sex ampere per timme. Går det bra borde bilarna klara 120 varv, säger Lars Berglund, som pekar på att det hittills satta rekordet ligger på 100 varv.
De flesta av de eldrivna fordonen fungerade bra. Andreas Lundqvist från Arjeplog drabbades dock av stopp på grund av en brunnen säkring och att kablar vibrerat loss. Det tog dock bara minuter för honom och Rasmus Lundmark från Jävre att få snurr på kärran igen.
Tisdagens finalrace handlade om att köra flest varv under en timme. Körde man ned någon kon blev det poängavdrag. Efter loppet visade det sig att lag två tog hem segern där bland annat Ivar Alander fick lyfta bucklan.