Från personalrummet på Alterdalens skola hörs lite ovanliga ljud. Det piper och kvittrar från en balja, lite längre bort står en äggkläckningsmaskin där de flesta av äggen har fått sprickor i sig. Även inifrån äggskalen piper det febrilt, de inneboende vill ut.
– Man kan se näbben sticka ut från en, säger Cornelia Christofferson, en av alla skolans elever som varit engagerade i de blivande kycklingarna.
Elina Berglund går också på skolan. Det är hennes familj som skänkt äggen. Men vad behövs egentligen för att det ska bli kycklingar av ägg?
– Man behöver ha en tupp från början, så att äggen är befruktade, säger Mimmi Sandberg.
– Och så måste de ha värme också, fyller Vincent Ögren i.
Värmen har de fått från äggkläckaren. Det är en maskin som håller äggen varma, i botten finns ett galler som rör på sig så att värmen fördelas lika på de olika äggen. I maskinen finns också vatten som gör dem fuktiga, för att efterlikna den riktiga ruvningen så mycket som möjligt.
Under processen har eleverna fått lysa på äggen i ett mörkt rum. Då kan man se hur det rör sig där inuti.
– Det har varit kul att få se hur de förändrar sig och hur de växer, säger Hannah Hultman.
– Men det roligaste är att få hålla i dem nu, säger Mimmi Sandberg.
När PT hälsar på är fyra yrvakna kycklingar uppe och går, men när deras kompisar kommit ut får eleverna ta hem dem.
– Man måste ta hem minst tre stycken, så att ingen blir ensam, säger Vincent.