Nej, Hilding Holmqvist vill inte se det som att kvinnorna flyr Pite havsbad AB.
– Det här är en ganska rörlig bransch. Det är inte ovanligt att folk kommer och går, säger han.
Men fem kvinnor på bara ett års tid kan ju uppfattas som ovanligt många?
– Det kan jag hålla med om. Jag kan även hålla med om att det är tunga tapp, säger Holmqvist.
Hårdnar
Men att det skulle ligga någon schism bakom avfärdar han. I stället tror han att en stor anledning är att konkurrensen om kompetent och kvalificerad arbetskraft hårdnar.
– Jag vill påstå att de fem du hänvisar till är otroligt kompetenta och duktiga medarbetare. Jag vill också påstå att det är en bra merit att ha en chefsposition hos oss i CV:et, säger Hilding Holmqvist.
Han konstaterar vidare att han själv valt att rekrytera personal som har en diger kompetens.
– Om jag går till mig själv har jag inget intresse att ha personal som ingen annan är intresserad av. Därför förstår jag om mina medarbetare lockas med andra erbjudanden. Tråkigt, men som sagt var, så här fungerar det i branschen.
Nya satsningar
Pite havsbadskoncernen består i dag av åtta hotell runt om i Norrbotten och Västerbotten och omsätter cirka 400 miljoner kronor.
– Jag brukar säga att vi är ett litet familjeföretag och en fin språngbräda att jobba hos för att sen komma vidare ut på arbetsmarknaden, säger Hilding Holmqvist.
När det gäller festutbudet har det ryktats om nedskärningar.
– Fel, fel och återigen fel. Tvärtom kommer vi att öka marknadsföringen, öka festutbudet och öka kvalitén på våra arrangemang, berättar Hilding Holmqvist.
Fotnot: De fem kvinnor som slutat det senaste året är marknadschefen Bodil Johansson, försäljningschefen Ulrika Åström, ekonomichefen Monika Larsson, driftchefen Anna-Lena Risberg samt hotellchefen Carina Wiklund.