Kvantum utökar online-handeln

Pandemin har fått Ica Kvantums online-verksamhet att explodera, och nu bygger man ut för att hantera volymerna.

I och med ombyggnationen frigörs utrymme för att hantera kundernas beställningar. Daniel Stenmark berättar att online-handeln ökat med 180 procent sedan i mars.

I och med ombyggnationen frigörs utrymme för att hantera kundernas beställningar. Daniel Stenmark berättar att online-handeln ökat med 180 procent sedan i mars.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2020-10-08 20:00

Coronapandemin har gjort att omställningen till matvaruhandel online har snabbats på, och på Ica Kvantum har ökningen varit explosionsartad.

– Något så här stort har jag aldrig varit med om i min handlarkarriär. Coronan tog oss med storm. Vi säljer lika mycket som förut, men vi säljer på ett annat sätt, säger Daniel Stenmark, Ica Kvantum.

– Jag är så tacksam för alla våra fantastiska medarbetare som vågat hoppa utan fallskärm. Det är verkligen så det har varit för oss. Jag hade aldrig kunnat lösa det här själv. Det enda sättet är att lösa det tillsammans.

Butikens online-handel har ökat med 180 procent sedan i mars, och nu bygger butiken om för att klara av kundtillströmningen.

– Vi har byggt om vår varumottagning för att skapa plats för online-verksamheten. Vi är en city-butik, så vi har haft en utmaning i det att vi sedan coronan kom haft färre fysiska kunder i vår butik, säger Daniel Stenmark.

Daniel Stenmark beräknar att man utan online-verksamheten skulle tappat omkring 10 procent i omsättning, vilket motsvarar mellan 15-20 miljoner kronor. Daniel Stenmark säger att omställningen varit en nyckelfaktor för att kunna säkra jobben i butiken under pandemin.

– Vi såg ganska tidigt att vi, för att klara vår omsättning och säkra jobben för vår personal, var tvungna att växa online. Utöver att rumstera om för mer utrymme har butiken också anställt fem personer.

– Vi har rekryterat fem nya medarbetare för att bygga en egen organisation för online-delen. Det är en utmaning. Den har blivit så stor att den inte går att inkludera i den ordinarie driften, säger Daniel Stenmark.

Från att främst ha varit en lösning för utsatta riskgrupper har det digitala alternativet lockat allt fler kunder från alla kundsegment, och Daniel Stenmark lyfter fram föräldrar som en målgrupp som är nöjd med initiativet.

– Många som har barn och ska hämta på dagis har varit väldigt nöjda. De får mer tid med familjen. Barnen kan stanna i bilen och man behöver inte handla inne i butik. Många sparar mycket tid, säger han.

Nu förbereder sig Ica Kvantum på en framtid där matvaruförsäljning i allt högre grad präglas av online-handel.

– Jag tror inte man kan stoppa tillbaka grisen i säcken. Vi har fått en förändring i hur vi handlar. Vi kämpar för att hålla detta lokalt och behålla lokala jobb. Vi vill inte ha en situation där maten plockas på andra orter eller till och med utomlands.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!