Kustnära järnväg i fokus

NORRBOTNIABANAN. Vid Noliamässan får besökarna tycka till om var de vill att Norrbotniabanans resecentrum i Piteå ska ligga.- Vi kommer att sätta upp en karta där folk får ange alternativ var de vill kliva av och på tåget, säger Norrbotniabanans projektledare Kristina Falk.

Piteå2006-08-05 00:00
Norrbotniabanans monter ligger inte långt från en av de alternativa hållplatser som finns med i slutrapporten som kom i juni i år.

En diger påkostad sak, kallad "resecentrumplanering för kustjärnvägen Umeå-Haparanda", där fem alternativ anges för var resecentrum kan placeras i Piteå. Fyra är koncentrerade till olika delar nära centrum, ett förslag är vid E4 mellan Piteå och Öjebyn, men det beskrivs i rapporten som mindre lämpligt.

Fler förslag

Alternativet vid Nolia handlar om att resecentrumet placeras inom Noliaområdet där järnvägen först passerar Nördfjärden och sedan på en bro i upphöjt läge.

- Det kommer säkert fler förslag under Nolia, säger Kristina Falk.

Hon understryker att deltagandet på Stora Nolia är viktigt.

- Vi har varit på Noliamässan sedan 2002. Den är en bra samlingspunkt där vi når ut till en stor allmänhet om hur viktig banan är och där vi bland annat för fram argumentet att banan behövs för godstransporterna, säger Kristina Falk.

Oro för projektet

Lite orolig är hon för att projektet ska skjutas på framtiden.

Som PT tidigare skrivit i sommar har Banverket valt att budgetera enbart 35 miljoner kronor för att göra en järnvägsutredning för sträckan Skellefteå-Piteå.

- Det behövs 270 miljoner kronor för att banan ska komma igång 2010, säger Kristina Falk.

Hon pekar på att Norrbotniagruppen skrivit till infrastrukturminister Ulrika Messing.

- Vi vill att hon stöter på Banverket så att det följer det beslut regeringen fattat om kustjärnvägen, säger Kristina Falk, som säger att förstudien är klar för sträckan Umeå-Luleå.

Nästa steg

Nästa steg är att Banverket ska göra en järnvägsutredning och det är den Banverket har budgeterat för nu. Norrbotniagruppen vill att Banverket också ska göra en järnvägsutredning för sträckorna norr om Piteå och söder om Skellefteå.

Nästa steg är att Banverket gör en järnvägsplan som beskriver den exakta sträckningen, men Kristina Falk tycker att det är bekymmersamt att Banverket inte budgeterar tillräckligt.

Sett till Banverkets totala budget på 100 miljarder är inte 270 miljoner kronor för mycket, tycker Kristina Falk.

En tröst i sammanhanget är att Norrbotniabanans översta del, den mellan Luleå och Haparanda är säkrad.

Där börjar upprustning av bandelen Boden-Kalix redan i höst. Senare byggs en helt ny sträckning mellan Kalix och Haparanda, ett bygge som beräknas vara klart under 2010 eller 2011.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om