- Vi har haft en kontinuerlig ökning för varje år fram till och med 2005, säger hamnchef Leif Öhman.
Bekymrad
Men nu sviktar siffrorna.- Vi kan konstatera att 2006 innebär ett trendbrott. Vi gör ett rejält tapp, säger han.
250 000 ton mindre gods är en minskning med 30 procent jämfört med föregående verksamhetsår.
Siffror som gör hamnchefen aningen bekymrad.
- Nu var 2005 kanske ett extremt bra år. Då hanterade vi 1,8 miljoner ton gods. Samtidigt är årets tapp ganska stort. I pengar rör det sig om någonstans mellan 1,5 och två miljoner kronor, konstaterar Leif
Öhman.
Främsta anledningen till minskningen hänger, enligt hamnchefen, samman med massavednedgången.
Mindre lagring
- Men det handlar även om mindre flis och sågtimmer, tilllägger han.Till detta ska även läggas lagringen av gasol. Bränslejätten Statoil har sagt upp sina avtal när det gäller lagring av gasol.
Å andra sidan upplever Leif Öhman att detta bortfall kompenseras av lagring av eldningsolja.
- Vi ska också ha i minne att under 2005 hade vi två stora fartyg från Uruguay som kom med eukalyptusflis till Smurfit Kappa. Några sådana laster har vi inte haft under 2006, säger han.
Trots det negativa trendbrottet och trots den allmänna nedgången när det gäller godshanteringen, noterar Öhman att det finns positiva inslag under 2006.
Uppåtgående trend
- Vi hanterade under fjolåret en halv miljon ton sågade trävaror. Så mycket har vi aldrig haft tidigare, säger han.Och när han kikar framåt för 2007, både tror och hoppas hamnchefen på en uppåt-
gående trend.
- Jag har varit i kontakt med ett antal kunder. Sveaskog till exempel, räknar med en ökning under innevarande år.
Men det finns nya produkter som Leif Öhman hoppas ska kunna bidra till en ökad godshantering vid Haraholmen.
- Den nya dieselfabriken som är på gång här i Piteå. Den kommer med stor säkerhet att betyda en del, säger han.
Det kommer då främst att handla om lossning av tall- och palmolja.
- Men även metanol. Uppskattningsvis kan dessa tre produkter uppgå till cirka hundra tusen ton, säger Leif Öhman.