I veckan har Strömbackaskolan tagit emot elever och lärare från deltagande länder. De har lärt känna varandra, arbetat i workshops, förberett fältundersökningar och de har besökt arbetsplatser i Piteå. Syftet med projektet är att utveckla skolornas arbetsplatsförlagda lärande och elevernas möjligheter till arbete.
– Vårt förväntade resultat av projektet är att vi ska arbeta fram en handlingsplan för individuella vägar för lärande, innovativa utbildningsmetoder, utvecklade timplaner och arbetsplatsförlagt lärande, säger Camilla Landin, rektor vid Strömbackaskolan.
Mer praktik här
Projektet är i startgroparna så deltagarna har inte kunnat jämföra så mycket än, men veckan har ändå varit lärorik. Det arbetsplatsförlagda arbetet skiljer sig mellan skolorna, på Strömbackaskolan har de exempelvis mer praktik än teori.
– Vi får bara lära oss, men vi har ingen praktik som eleverna har här, säger Ece Piskin, som läser motsvarande handelsprogram i Turkiet.
Läraren Aysun Coban tycker att veckan har varit bra.
– Det är andra gången som jag besöker skolor i Sverige, förra gången var i Karlstad, och jag tycker att det är väldigt givande. Skolorna här är modernare och mer utvecklade, säger hon.
Gillade snön
Eleverna hann få en skymt av vintern innan veckan var slut.
– Det är kallt här, men det är härligt med snön och alla är så gästvänliga. Vi var och tittade på ishockeymatchen i går (läs onsdag), det var en upplevelse, säger Ece Piskin.
Till våren kommer nästa möte att arrangeras i Tjeckien följt av Danmark och Turkiet.
Amanda Oscarsson, läser tredje året vid Handels- och administrationsprogrammet på Strömbackaskolan, och hon är en av fyra som ska åka till Tjeckien i vår.
– Det känns jättekul. Det ska bli intressant och jag tror att det kommer att vara lärorikt, säger hon.