För några dagar sedan deltog småbarnsmamman i ett föräldramöte på förskolan där hennes barn vistas på dagarna. Där blev det tal om hjärt- och lungräddning på barn och hur viktigt det är att uppkomna situationer hanteras rätt. Det talades vidare om en händelse i våras, där en två-årig pojke på en förskola i Stockholm, satte i halsen och avled.
Ingen utbildning
Under föräldramötet framkom att personalen i Piteå inte genomgått någon allomfattande rutinmässig eller återkommande utbildning i HLR med uppföljning varje år. Någon sade att hon sökt kunskap på egen hand i ämnet och därigenom försökt förkovra sig.
– Jag blev chockad när jag fick veta att det var på det här sättet. Jag är sjuksköterska och på sjukhuset där jag jobbar går vi utbildning en gång per år. Det känns lika viktigt att förskollärare också gör det. De jobbar ju med det mest värdefulla vi har och sådana här kunskaper måste hållas uppdaterade, säger mamman, som efter föräldramötet bestämde sig för att agera.
Ofta nya riktlinjer
Hon skrev ner sina synpunkter i ett mejl till kommunen. Något svar har hon ännu inte fått.
Småbarnsmamman vill lyfta fram hur viktigt det är med kunskap i HLR och att det ofta kommer nya riktlinjer i hur man ska agera och att det är viktigt att man kontinuerligt upprepar det man lär sig så att kunskaperna hålls aktuella. Hon säger att tillvägagångssättet skiljer sig åt då det gäller HLR på vuxna respektive barn.
Olika tillvägagångssätt
– Hur man utför första hjälpen till barn får man lära sig på en särskild utbildning. Den kunskap man får till sig kan ju leda till att man kan rädda ett liv. All personal inom förskolan bör regelbundet gå utbildning i detta ämne. Under föräldramötet jag var på framgick det också tydligt att personalen vill ha utbildning i HLR och att utbildningstillfällena ska vara tätare.
Enligt vad PT erfar ingår inte HLR-utbildning för barn i förskoleprogrammet på Luleå tekniska universitet men enligt LTU anordnar skolan då och då allmänna utbildningar i hjärt- och lungräddning.