Kungen skottade igång fabriksbygget

I strålande septembersol satte kung Carl XVI Gustaf järnspaden i backen och tog ett symboliskt första spadtag till Piteås och världens första fabrik för miljövänligt drivmedel, Bio-DME.

Det var mycket folk på plats i går utanför Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå för att lyssna till kungen och en rad andra dignitärers energityngda tal.

Det var mycket folk på plats i går utanför Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå för att lyssna till kungen och en rad andra dignitärers energityngda tal.

Foto: Robert Lundberg Robert Lundberg

PITEÅ2009-09-19 06:00
- Jodå, det här projektet ligger mig verkligen varmt om hjärtat, berättade kungen i en senare kaffepaus.
Carl XVI Gustaf har noga, avslöjade han, följt utvecklingen av Piteå-projektet och den svenske konungen hyste aldrig någon tvekan då han blev inbjudan att skotta igång bygget utanför Smurfit Kappas pappersbruk.
- Det här är bra för bygden, bra för Sverige och det är bra för mänskligheten, sade kungen mellan kaffeslurkarna direkt ur en pappmugg.
Superlativ
Superlativen formligen haglade i går i solskenet över det framkläckta projektets förträfflighet.
Enkelt förklarat handlar fabrikssatsningen om att ta tillvara en restprodukt från massaproduktionen, så kallat svartlut, som tidigare bara eldats upp för kråkorna.
Chemrec äger projektet och har utvecklat en förgasningsteknik som omvandlar spillet till drivmedel, i första hand ämnat för tung fordonstrafik.
För skogsindustrin öppnar pilotanläggningen i Piteå jättemöjligheter att massproducera en ny produkt utan att behöva skjuta till extra råvara.
Ekonomerna gnuggar händerna, förstås.
Och även miljökämparna gör vågen, eftersom DME-bränslet är en miljövänlig produkt som på sikt kan bli en farlig konkurrent till traditionell diesel.
Speciallastbilar
På plats i Piteå på fredagen fanns representanter från Volvo lastvagnar och Preem, båda med stora intressen i pilotprojektet.
Volvo har nytillverkat fjorton öronmärkta lastbilar, möjliga att tanka med den nyvunna energikällan tack vare Bio-DME-anpassade motorer.
En av dessa bilar - upptransporterad till Smurfit Kappa med trailer - stod i går blankpolerad på plats i Piteå.
Rundtur på området
Självklart fick sig kungen en rundtur inne på fabriksområdet - och när det blev tal om fordonets teknikaliterer visade majestätet stort intresse.
- Det är naturligtvis viktigt att skaffa fram fordon som är möjliga att köra med det nya drivmedlet, konstaterade han.
Under två år, med start från i sommar, kommer Volvo lastvagnar att låta ekipagen rulla omkring på försök på svenska vägar.
Två av fordonen ska stationeras i Piteå och transportera gods mellan Smurfit Kappa och Haraholmen.
Preem äger en annan viktig pusselbit, distributionskanalen. Företaget ämnar bygga fyra nya tankställen i landet för DME-tankning.
En av dessa stationer ska förläggas till Piteå.
- En satsning både rätt och riktig i tiden, proklamerade Michael G:son Löw, Preem-vd.
Piteås ryggrad
- Skogsindustrin har varit ryggraden i Piteås industriella utveckling sedan 150 år och spadtaget i dag är en viktig symbol för att kunna utveckla och stärka industrins konkurrenskraft mot omvärlden, sade kommunalrådet Peter Roslund i sitt hyllningstal.
- I dag går vi från vision till konkret handling, genom att vända ett miljöproblem till en spännande affärsmöjlighet, kommenterade Jonas Rudberg, vice vd vid Chemrek.
- Jag är ärligt stolt över att min forna hemstad Piteå går i spetsen för denna utveckling. De medverkande kommer att gå stärkta in i framtiden, förklarade Ola Alterå, statssekreterare i näringsdepartementet.
FAKTA Piteåfabriken
Pilotanläggningen i Piteå beräknas stå färdig till sommaren
Produktionskapaciteten blir fyra ton Bio-DME (dimetyleter) per dag
Anläggningen beräknas kosta 150 miljoner kronor att bygga
En första fullskaliga DME-fabrik planeras att byggas i Örnsköldsvik till 2012
Ytterligare fullskalefabrik kommer i framtiden att uppföras vid fler pappers- och massaindustrier, mycket väl tänkbart även i Piteå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om