Fler och fler kunder väljer ekologiska och rättvisemärkta bananer när de handlar. Den ökade efterfrågan handlar delvis om den uppmärksammade rapporteringen men också om en ökad hälsomedvetenhet, tror Daniel Lövgren, butikschef på Willys.
”Bara början”
– Kunderna har blivit mer medvetna om allt sådant som påverkar en själv och det är jättebra. Jag tror att det här bara början på det ekologiska sortimentet och att det kommer att efterfrågas ännu mer, säger han.
Bara på bananförsäljningen kan han se en markant ökning.
– Om man ser mot fjolåret så har de ekologiska bananerna ökat med ungefär 150 till 200 procent i försäljning, säger Daniel Lövgren.
Kundernas hälsomedvetenhet tror han dessutom kommer att vara den största drivkraften framöver för en ytterligare ökad efterfrågan.
”Ökat massor”
När PT besökte Ica kvantum var de ekologiska och rättvisemärkta bananerna slut. Varje vecka fylls bananhyllan på men efterfrågan är stor och hyllan blir snabbt tom.
– Suget är enormt och jag skulle utan problem kunna sälja enbart ekologiska bananer om det fanns att få fram, säger Icahandlaren Daniel Stenmark.
Problemet är att leverantörerna inte kan leverera så pass mycket som butiken behöver och därför behövs även vanliga bananer i frukthyllan.
Rapporteringen har bidragit till den ökade efterfrågan, men folk har även upptäckt skillnad på smak, tror han.
– Folk har börjat lära sig att det även smakar mycket bättre. Det är jättebra, det är bättre råvaror och vi vill sälja ekologiskt, säger Daniel Stenmark.