"Kunderna drabbas"

Marine Group i Piteå är ett rederi som betalar avgifter till Sjöfartsverket. ”På sikt drabbar det kunder som SCA”, säger rederiets vd Jan Lindbäck.

AtoB C Shipping har 32 fartyg.  Efter Sjöfartsverkets höjning blir frakterna dyrare.

AtoB C Shipping har 32 fartyg. Efter Sjöfartsverkets höjning blir frakterna dyrare.

Foto: Ari Hurula

PITEÅ2019-01-07 10:52

Han berättar att tidigare fick Marine Group betala mer farledsavgifter när rederiet körde mycket virkesbogsering efter kusten. Nu har bolaget mer internationell verksamhet och det har påverkat utbetalningarna till Sjöfartsverket.

– I slutänden blir det kunderna som får betala, som SCA. Det är intressant att vi har lotsmonopol i Sverige och det är ruskigt dyrt, säger Marine Groups vd.

Anders Lundberg är vd för Cetonia Shipping i Piteå. Företaget klarerar fartyg in till Piteå hamn och ordnar med frakter.

– Oss påverkar det inte så mycket. Men på sikt påverkar höjda kostnader hela fartygstrafiken, säger Lundberg.

Frida Rowland (bördig från Piteå) är Sverigechef för rederiet AtoB C Shipping med huvudkontor i Ystad, en post hon haft sedan i augusti förra året. Företaget har 32 fartyg i flottan där många trafikerar hamnar som Piteå, Luleå och hamnar efter den finska kusten.

Fartygen kör bland annat skogsprodukter och stål. Den senaste tiden har rederiet också transporterat hus från Lindbäcks nya fabrik på Haraholmen.

– Vi hoppas att få fortsätta med det under 2019, säger Frida Rowland.

Inte oväntat är hon kritisk till de höjda avgifterna.

– Betalar man in sjöfartsavgifter skulle man vilja få en motprestation från Sjöfartsverket. Men så är det inte. Vi får bland annat betala lotsavgifter trots att det råder brist på lotsar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!