Kunder ersätts för klippt ström

Mitt i vintern klippte elbolaget Kraftkommission strömmen till sina kunder, som akut tvingades teckna nya dyra avtal. Nu får de ersättning för en del av kostnaderna.

Nästan 2000 kunder drabbades då elbolaget Kraftkommission klippte strömmen - mitt i vintern -och de tvingades teckna nya, dyra elavtal. (Arkivbild)

Nästan 2000 kunder drabbades då elbolaget Kraftkommission klippte strömmen - mitt i vintern -och de tvingades teckna nya, dyra elavtal. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-11-18 10:23

Johnny Åström, Rosvik, var en av de drabbade och får nu tillsammans med andra ex-kunder ersättning via en förlikning med bolaget. Uppgörelsen kom sedan Konsumentombudsmannen fört en grupptalan i domstol mot Kraftkommission, numera Stävrullen. Förlikningen har nu stadfästs av Umeå tingsrätt och innebär att 1 881 stycken konsumenter får dela på cirka 3,5 miljoner kronor. Varje konsument får 56,39 procent av sitt yrkade belopp.

Skadestånd

Stävrullen var 1999-2002 en aktör på elhandelsplatsen NordPool. Stävrullen levererade el till framförallt konsumenter. Till följd av kraftigt stigande elpriser krävde NordPool att Stävrullen skulle ställa en högre säkerhet. Detta klarade inte Stävrullen av och bolaget blev därför avstängt från NordPool. Stävrullen kunde därefter inte leverera el till sina kunder och en del av de konsumenter som då tvingades byta elleverantör och betala högre elpriser har krävt skadestånd av Stävrullen.

Tvisten har pågått vid Umeå tingsrätt sedan år 2004. Sammanlagt 13 konsumenter har framfört invändningar mot förlikningen, men huvuddelen av alla konsumenter har accepterat den.

166 kvar

Huvuddelen av alla konsumenter kommer nu att få del av den förlikning som parterna träffat. Kvar återstår några konsumenter (166 stycken) som för närvarande inte har framställt något yrkat skadeståndsbelopp, skriver Umeå tingsrätt i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om