Det berättar butikschefen Jimmy Lindström, som säger sig se flera trender i vad konsumenterna efterfrågar.
– Att kunderna vill ha svenskt kött är en gammal trend, men nu efterfrågas mer och mer lokalproducerat och ekologiskt, säger Lindström.
Det styr naturligtvis vad butiken köper in och marknadsför i sina hyllor och varuskepp.
– Hälften av alla färskvaror som säljs kommer från lokala leverantörer i länet nu.
Efterfrågan på ekologiskt växer också, men det allra hetaste just nu är vegetarisk mat.
– Det är den nya, stora trenden, konstaterar Jimmy Lindström.
Kush Goshi är ny butikschef på Willys. Ny i livsmedelsbranschen eller inom Willys-koncernen är han dock inte:
– Nej, jag har jobbat 15 år i olika Willys-butiker, men aldrig mött en sådan uttalad efterfrågan på svenskt – och lokalproducerat, säger han. Vi säljer nästan bara svenskt kött.
Enligt Goshi ser kundernas köpmönster inte alls likadant ut i södra Sverige.
– Nej, där efterfrågas inte alls lika mycket svenskt och lokalt, men det kan ju ha att göra med att det är fler med utländsk bakgrund där också.
När det gäller förädlade charkprodukter är skillnaden nästan ännu mer märkbar:
– Jag trodde inte att det var möjligt att sälja så mycket färdig palt som vi gör, säger han smått chockad.
Därför är korven, palten och leverpastejerna nästan uteslutande lokalproducerade. Det är det kunderna efterfrågar nämligen.
Även Ica Kvantum har märkt av svensk-trenden.
– Absolut. Kunderna villa ha lokalt, ekologiskt och svenskt. Det är ett uttalat önskemål, men sen kan prislappen avgöra ändå i slutänden, konstaterar Daniel Stenmark.
– Fast det är ju kanske den mest glädjande utvecklingen i den här trenden, att den ökande efterfrågan gjort att skillnaderna i pris minskat. Det är inte så mycket dyrare att köpa svenskt och ekologiskt längre, säger han.
Efterfrågan styr förstås vad butiken saluför, men att gå så långt som att helt ta bort till exempel danskt och tyskt fläskkött, som ofta kommer från exempelvis etiskt tveksamma förhållanden, vill Stenmark inte gå:
– Nej, vi tycker att kunden ska få göra sitt val i butiken. Därför har vi olika alternativ att välja på – och alla har inte den moraliska kompassen så att ursprunget spelar så stor roll, istället är det priset som styr, säger han.