Tony Martin, ägare till restaurangen LemonTree, har inte fått någon information om de skärpta kravet. Men efter att PT påtalat regeländringen planerar ägaren att förändra restaurangens menyer.
– Vi ska göra om menyerna där vi skriver in de allergena livsmedlen. Det är bra eftersom det sparar tid för oss då vi kan ge kunderna allergiinformation där i stället för att säga det till dem, säger Tony Martin.
Kompletterande information kommer även att sättas upp vid buffébordet.
Att kunder frågar om allergiinformation är vanligt och Tony Martin ser det som en självklarhet att de har rätt att få veta vad maten innehåller.
Alltid frågat
På Nodo kommer en skylt sättas upp som visar att kunden har rätt att få veta vad maten innehåller.
– Våra kunder har alltid fått fråga om innehållet i maten och det här blir mer att precisera det, säger Per Huhta, ägare till Nodo.
Även han anser att kravet redan är en självklarhet.
– De som äter på restaurangen får den informationen muntligt, där jobbar vi på samma sätt som tidigare. Den stora skillnaden blir när någon tar med sig mat, där har vi inte bestämt oss hur vi ska göra än och vi får se hur det rent praktiskt går att genomföra. Teoretiskt kan man säga att det är jättesmart men det måste gå att lösa praktiskt också, säger Per Huhta.
Viktigt med dialog
Han har pratat med personalen om hur viktigt det är att alla har en dialog med köket för att kunna ge kunden den här informationen. Men han påpekar också att det här är rutiner som fungerat sedan tidigare.
– De som är allergiska är väl medvetna och de frågar, de behöver ingen skylt som säger att de kan fråga, säger Per Huhta.
Han anser att informationen har varit knapphändig. Kravändringen hittade han själv via branschorganisationen Visita.
– Det finns frågetecken kring exakt hur de här reglerna ska tillämpas, men vi tycker givetvis att informationen ska finnas och det har det alltid gjort hos oss. Livsmedelsverket vill göra det säkrare för konsumenterna, det respekterar vi, säger Per Huhta.