Krocktät korsning – men åtgärder dröjer

Ännu en trafikolycka inträffade i veckan på Timmerleden – vilket föranlett polis och räddningstjänst att upprepa kravet om en rondell i den olycksdrabbade korsningen. Men ett dylikt åtgärdspaket är långt borta, kan PT meddela.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ2015-09-18 05:00

Bilderna här intill talar sitt tydliga språk. Det har smällt ordentligt genom åren i vägkorsningen E4-avfarten–Timmerleden..

Pang, i onsdags var det dags igen!

LÄS OCKSÅ: "Ny krock i olyckskorsningen"

Tågbanans fel

Timmerleden är Trafikverkets huvudvärk men trots vetskapen om alla faror, risker och mörkra olycksstatistik kommer inga drastiska åtgärder att bli av under de närmaste åren.

Och till viss del kan det vara Norrbotniabanans fel.

– Man kanske kan tycka att vi borde ha agerat tidigare men planerna för Norrbotniabanan och dess tänkta korridor har fått oss att avvakta. Vänta på beslut och se hur tågbanan skulle kunna påverka Timmerleden, förklarar Anders Lundström, planerare vid Trafikverket.

Åtgärdsvalstudie

– Men nu har vi kommit till en punkt där vi måste agera alldeles oavsett vad tågbanebyggarna hittar på, säger han.

Därför har Trafikverket initierat något som kallas åtgärdsvalstudie.

Det handlar krasst om att utreda vad som behöver göras. Men Timmerleden för Trafikverket det är h e l a väg 506, alltså från nämnda olyckskorsning, genom stan, förbi Pitholm och hela havsbadsvägen ut till Pitsundsbron och E4.

Åtgärdsvalstudien kommer att ta resten av 2015 i anspråk, plus även en icke preciserad del av 2016.

Konsult sökes

Arbetet bakom åtgärdsvalsstudien kommer förövrigt att skötas av en konsult och just nu pågår upphandlingar för att hitta den rätte.

När sedan studien blir klar och kommer att visa på riskerna (inte helt osannolikt nämnda olyckskorsning) då följer nästa steg. Äskandet av pengar.

Några år

– Små åtgärder kan säkert utföras för små pengar, stora insatser kräver en mera tilltagen finansiering och då kan det ta några år innan det finns en budget för att sätta igång, säger Anders Lundström.

Stora ombyggnationer kan också kräva en ny vägplan, också en formell process som har sin gång.

Till vidare gäller alltså för trafikanterna på Timmerleden att hålla ut, hålla av och hålla högerfoten lagom tajt på gaspedalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om