Kritisk granne överklagar vägöppning

En närboende på Djupviken överklagar beslutet att öppna Ankarskatavägen för genomfartsstrafik. ”Det är både omotiverat och obegripligt”, säger Mauritz Magnusson.

Sedan 1990 har endast bussar, cyklister och gående fått passera den avstängda delen av Ankarskatavägen. Kommunen har beslutat att öppna vägen för genomfartstrafik men en närboende överklagar

Sedan 1990 har endast bussar, cyklister och gående fått passera den avstängda delen av Ankarskatavägen. Kommunen har beslutat att öppna vägen för genomfartstrafik men en närboende överklagar

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2016-07-26 05:00

I samband med att Piteå kommun rustar upp Ankarskatavägen med ny asfaltbeläggning samt gång- och cykelväg ska sträckan öppnas för genomfartstrafik efter 26 års avstängning.

Men förändringen välkomnas inte av alla. Mauritz Magnusson, boende på Klumgatan, försöker stoppa vägöppningen genom att överklaga den nya detaljplanen som kommunfullmäktige antog den 22 juni.

– Jag tycker inte att det finns någon anledning att öppna Ankarskatavägen för genomfartstrafik. Den stängdes för att det var för mycket genomfartstrafik, säger han.

Mauritz Magnusson var med i Hem och skola föreningen som var pådrivande för att stänga vägen 1990. När avstängningen gjordes var motiveringen att minska genomfartstrafiken och på så sätt få en trafiksäkrare skolväg för barnen som skulle ta sig till och från skolan som vid den tidpunkten fanns belägen på Djupviken. Skolan är nu nedlagd men Mauritz Magnusson ser fortfarande stora risker med öppningen.

”Trots att ett lågstadium stängdes, Djupvikskolan, skall eleverna fortfarande ta sig till andra skolor med lågstadium och högstadium. Utredningen konstaterar detta, men har lagt ett förslag som genom trafikökningen ökar risken för oskyddade trafikanter”, skriver han i sin överklagan till mark- och miljödomstolen.

Till PT säger Mauritz Magnusson att beslutet är både omotiverat och obegripligt.

– Den vinst som kommunen pekar på är 30 sekunder från korsningen till Fårövägen och in till biblioteket. Är det värt att utsätta så många människor för sämre boendemiljö och dålig trafiksäkerhet för den tidsvinsten?

Dagens trafikvolym på Ankarskatavägen mellan Klumgatan och Gärdesgatan har uppmätts till i storleksordningen 574 fordon per dygn. Planutredningen gissar att en öppning av Ankarskatavägen medför en trafikökning på 30 procent.

– Vid avstängningen låg det på 2 500 fordon per dygn. Det har man inte tagit hänsyn till i beslutet. Man gissar på betydligt lägre siffror, det tror jag inte på, säger Mauritz Magnusson.

Han lyfter fram att moderna villaområden som byggs har så kallade säckgator där man kör in samma väg man kör ut. Detta för att skydda kvarteren för genomfartstrafik.

– Sverige investerar tiotals miljarder varje år i ökad trafiksäkerhet med nya trafikleder och omledning av trafik för bostadsområden. Piteå kommun gör tvärt om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om