Kritikstorm sköt upp tågbeslut
Nej, det blev inget beslut i går om nedskärning av nattågstrafiken till och från övre Norrland. Men hotet lever vidare - och arga remisskritiker i norr tuggar fortfarande naglarna av oro.
"Ska man tolka utfallet positivt verkar Rikstrafikens styrelse tagit intryck av kritiken", menar landshövding P-O Eriksson. (Arkivbild)
Foto: Maria Johansson
Därför har statliga Rikstrafiken flaggat för förändringar.
Förslaget om att halvera basutbudet, från två till ett nattåg, var tänkt att klubbas vid ett styrelsemöte i går.
Men det blev inget beslut.
Fortsatt beredning
- Med hänvisning till den massiva och entydiga remisskritiken finns det anledning att bereda ärendet vidare, konstaterar styrelsens ordförande Inger Davidson.
Krasst innebär det att Rikstrafiken bollar över den heta potatisen till Trafikverket.
Rikstrafiken övergår nämligen i Trafikverket från årsskiftet - och formellt landar då utredningen inklusive alla glödheta remissinlägg hos den nya förvaltningen för ny beredning.
Hotbilden lever
Det är ingen hemlighet att frågan om färre nattåg utvecklat en våldsam proteststorm i norr.
- Tydligen har protesterna gett viss verkan. Ska man tolka utfallet positivt verkar Rikstrafikens styrelse tagit intryck och lyssnat på kritiken, säger Per-Ola Eriksson, landshövding i Norrbotten.
- Men hotbilden lever och därför är det inte uteslutet att vi kommer att iscensätta ytterligare utspel, förvarnar Eriksson.
Länsstyrelserna i de fem nordligaste länen har gemensamt och tillsammans med flera berörda kommuner och turistföretag högljutt vädrat sin oro.
80 miljoner
Det är från juni 2013 som ett av de två nattågen var tänkt att dras in.
I Rikstrafikens utredning noteras även att dagens lok och vagnar duger för framtiden, att sovvagnarna kan vara av enklare standard.
I flera remissvar är åsikten den motsatta. Satsningar och ökad servicenivå krävs.
- Om trafiken ska bibehållas, eller utökas som begärs i flera remissvar, behövs ett nytt uppdrag och mer pengar, säger Inger Davidson.
I dag kostar nattågstrafiken omkring 80 miljoner kronor per år.
FAKTA Nattågen
Rikstrafiken har avtal med SJ om nattågstrafik mellan Stockholm/Göteborg och Narvik. Avtalet avslutas i juni 2013
I dag körs två nattåg per dygn i vardera riktningen
Ett tåg går Stockholm-Luleå-Kiruna-Narvik och omvänt
Det andra tåget går Göteborg-Luleå och kompletteras med ett dagtåg med sittvagnar på sträckan Luleå-Narvik och omvänt
Antalet resenärer har stadigt minskat på senare år. 2002 reste 678 000 personer med Tågkompaniets nattåg. Nu drivs nattågen av SJ och i fjol var antalet resenärer nere på 526 000 personer
I dag körs två nattåg per dygn i vardera riktningen
Ett tåg går Stockholm-Luleå-Kiruna-Narvik och omvänt
Det andra tåget går Göteborg-Luleå och kompletteras med ett dagtåg med sittvagnar på sträckan Luleå-Narvik och omvänt
Antalet resenärer har stadigt minskat på senare år. 2002 reste 678 000 personer med Tågkompaniets nattåg. Nu drivs nattågen av SJ och i fjol var antalet resenärer nere på 526 000 personer
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!