Kritik mot nedsläckt E4-bro

Mörkret lägrar sig över Bergsviksbron. Trafiken är tät, sikten begränsad och otryggheten omtalad. Så har det sett ut sedan belysningsstolparna, som en gång fanns över bron, plockades bort av besparingsskäl.

När säkerheten skulle trimmas släcktes belysningen på Bergsviksbron över Piteälven - och så har det sett ut sedan sommaren 2007, trots omfattande återkommande protester från otrygga bilister.

När säkerheten skulle trimmas släcktes belysningen på Bergsviksbron över Piteälven - och så har det sett ut sedan sommaren 2007, trots omfattande återkommande protester från otrygga bilister.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2012-02-20 06:00

Det var i samband med insatser för att förbättra trafiksäkerheten som den dåvarande belysningen monterades ner och togs bort över Bergsviksbron.

Det skedde sommaren 2007 då bron - och E4 åt ömse håll - utrustades med mitträcke.

Vajerräcket fick till följd att trafiken över bron pressades längre ut mot sidorna - och för att säkra bärigheten tvingades Trafikverket förstärka de längsgående kantbalkarna på bron.

Konsekvensen av säkerhetsarbetet medförde att en rad väl fungerande belysningsstolpar plockades bort från bron.

De fick helt enkelt inte plats, berättade en initierad källa från Trafikverket den gången i ett PT-reportage. Men uppgiften var inte sann.

Dålig sikt
Sedan dess har Bergsviksbron legat i mörker under vinterhalvåret.

Samtidigt har kritiken från bilburna ljudit över försämrade och stundvis svåra siktförhållanden i en intensiv, tät och trång trafikmiljö.

- Många hör av sig och beskriver känslor av olust och obehag över att färdas över bron i mörker, berättar Eva Wikström, trafik- och projektchef vid Piteå kommun.

Påtalad kritik
Den kritiken har också kommunen nogsamt påtalat för Trafikverket vid kontinuerliga återkommande kvartalsmöten.

- Det är Trafikverket som äger bron och ansvarar för E4 intill, och de är väl medvetna om den otrygghet många upplever, säger Eva Wikström.

Även kommunalrådet Peter Roslund har agerat i frågan:

- Jag har påtalat problemet. Men jag kan också Trafikverkets stående svar, att de prioriterar belysningspunkter för oskyddade trafikanter, som på Öholmabron där cyklister och gångtrafikanter färdas, säger Roslund.

Besvärlig
passage
Eva Wikström har dock i en svarsskrivelse, daterad 28 november 2011, fått besked om att Trafikverket "tittar på frågan och överväger åtgärder".

Anders Lundström, samhällsplanerare vid Trafikverket i Luleå, tillika bosatt i Hortlax - och därmed daglig arbetspendlare över Bergsviksbron - utvecklar frågan:

- Jag håller med om att det ibland är väldigt besvärligt att passera bron. Med facit i hand var det kanske inte rätt beslut att ta ner belysningsstolparna, säger han.

- Men det finns, som sagt, planer på att förbättra trafiksäkerheten.

Besparingsskäl
I motsats till tidigare uppgifter berättar Lundström att belysningen plockades bort av ekonomiska skäl, "för att spara pengar". Inte på grund av tekniska hinder, som det sagts tidigare från Trafikverket.

- Det togs ju bort en hel rad med belysningspunkter längs E4:ans norra infart, men den åtgärden gick ganska obemärkt förbi. Däremot har det varit mycket klagomål över mörkret på bron, säger Anders Lundström.

Visuell ledning
I den utredning som Trafikverkets nu driver ryms allt från nya belysningsstolpar till "ny visuell ledning".

- Visuell ledning handlar om ny modern belysningsteknik som bygger på andra premisser än traditionell belysning av vägbanan. Det är ljuspunkter som till exempel kan fästas i ett broräcke eller mitträcke, förklarar Lundström.

- Den här tekniken är effektivare än till exempel reflexstolpar som bara fungerar så länge de inte är skitiga, och det blir de ju rätt omgående.

Anders Lundström när en förhoppning om snabba beslut. Redan till hösten kanske otrygga, olustkännande bilförare kan få anledning att se ljusare på tillvaron över Bergsviksbron.

FAKTA Trafiktäthet

Den senaste trafikmätningen över Bergsviksbron visade på att 13 310 fordon i medeltal passerade bron varje dygn.

Mätningen, några år gammal, bedöms fortfarande som tillförlitlig med en statistisk osäkerhet på plus/minus 14 procent.

Bergsviksbron är i sin fulla längd 220 meter.

E4 över bron är en så kallad 2+1-väg, med två filer i norrgående riktning och en fil åt det södergående hållet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om