Kritik mot vägunderhållet

Spåriga och isiga vägar upprör. Nu varnar yrkeschaufförer om att fler olyckor som dödsolyckan efter väg 374 på onsdagen kan hända.– Det är inte försvarbart om det är djupa spår och halka som orsakat olyckan, säger Peder Hedqvist, busschaufför.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2015-02-19 19:24

Som busschaufför kör han väg 374 mellan Piteå och Älvsbyn ofta och alltför många gånger är väglaget under all kritik.

– Vi dras med spårbildning hela vägen och det är hög tid att problemet lyfts fram, säger Peder Hedqvist.

Huruvida dödsolyckan på onsdagen efter vägen berodde på spårig väg är oklart men Peder Hedqvist tror att det kan ha varit en bidragande orsak.

– Man ser spåren i kurvan som ligger i skugga och det brukar vara djupa spår här.

Isiga spår

Under sin tid som busschaufför har han sett otaliga incidenter som uppstått på grund av djupa isiga spår i vägbanan.

Det är personbilar som kastas hit och dit där förarna av bilarna inte kommer ur spåren. Ena hjulparet kan vara i spåret och det andra utanför.

– Bara för några veckor sedan mötte jag en bil som uppförde sig konstigt. Föraren kunde inte parera och kom över på min sida av vägen och hade jag inte väjt undan i plogkarmen kunde det ha slutat illa. Spårbildningen gör att bilförare som vill hålla av inte kommer sig upp och det gör att det är lätt att få sladd på bilen.

Han har sett bilar som åkt av vägen och stått med fronterna intryckta vid vägkanten, antagligen på grund av att de fått sladd och inte kunnat hantera bilens slängningar i de djupa spåren.

– En gång trodde en privatperson att en busschaufför var full eftersom bussen krängde hit och dit och ringde efter polisen.

Barn i bussen

För han och andra busschaufförer som trafikerar vägen kontinuerligt känns det olustigt att ha fullt med barn i bussen då den kastas hit och dit.

– Resenärer känner ju hur bussen svajar. Ibland är bussen full och en del ungdomar tvingas stå, då känns det än mer olustigt. Jag som chaufför har ju ansvaret för andra människors liv men jag kan inget göra åt vägen.

Väg 374 är en trafikerad väg där också mycket tung trafik kör. Lastbilarna dånar fram i med jämna mellanrum. Ju mer trafik desto mer spår är tendensen.

– Det är tur att det inte hänt mer allvarliga olyckor.

Han liksom andra yrkesförare anser att vägunderhållet är kraftigt eftersatt och olyckorna beror på detta.

Sämre underhåll

En gång fick en lastbil som var på väg ut på väg 374 från Sikfors inte stopp på bilen utan körde rakt över vägen och in i snödrivan.

– Jag kom precis bakom med buss. Då hade det kunnat bli en fruktansvärd olycka. Den gången berodde det på att vägen var hal och att den inte var sandad. Att vägen är isig och hal är också ett vanligt problem.

Harry Granlund, vd och arbetsledare vid Granlunds buss känner väl till problemet och det diskuteras ofta.

– Det är sämre underhåll i år än tidigare. I vinter har vi också haft tvättbräda på vägen, för kunderna är det jobbigt men för chaufförerna som kör där flera gånger per dag är det än värre att guppa och hoppa.

Granlund nämner också väg 555 mellan Tvärån och Sikfors och väg 94 mellan Arvidsjaur och Luleå som problemvägar.

– Det är nog än värre för personbilarna som lättare fastnar i spåren. Yrkesförarna kan väglaget då de ofta kör på samma sträcka, de lär sig att se vägen och var det brukar vara mest problem. Men det är jobbigt för dem att möta bilar som slänger och far.

Han är medveten om att vintern har varit knepig med regn och isbildning. En vanlig vinter med torrsnö är situationen bättre.

– Chaufförerna ringer till mig om väglaget är dåligt och sen ringer jag efter sandning eller annan hjälp. Ofta dröjer det till kvällen innan nåt händer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om