Senast i måndagskväll krockade en personbil med två älgar vid trafikplats Bonäset. Sträckan saknar viltstängsel vilket har varit efterfrågat länge.
Ett viltstängsel skapar en trafiksäkrare miljö men som det ser ut nu är det allt annat än trafiksäkert, anser Sten–Ove Nilsson.
På den aktuella sträckan är den högsta tillåtna hastigheten 110 kilometer i timmen.
– En älg kan väga mellan 200–300 kilo och tänk vilka skador det kan bli, säger Sten–Ove Nilsson.
Trafiksäkerhetsfråga
Sten–Ove Nilsson är bara en av dem som är upprörd och efterfrågar att sträckan kompletteras med viltstängsel. Öjebyns viltvårdsområde har i flera års tid ställt frågan till Trafikverket.
– Det är en trafiksäkerhetsfråga av största rang och jag tycker att det är fullkomligt befängt att det inte sattes upp när nya E4 byggdes. Vi har varit i kontakt med Trafikverket ett flertal gånger och för länge sedan fick vi till svar att det inte är aktuellt med viltstängsel förrän det är klart med sträckningen av en eventuell Botniabanas dragning, säger Ronny Ström, jaktledare Öjebyns viltvårdsområde.
Värre och värre
– Vi har haft en hel del påkörningar vid den här sträckan under årens lopp och det ser värre ut för varje gång. De har haft en ofantlig tur att de har kunnat kliva ut ur bilarna, säger Ronny Ström.
Lars Lundman, faunasamordnare vid polisen i Norrbotten, får rapporter om vilt på E4 varje vecka. Han har varit i kontakt med Trafikverket flera gånger.
– Jag tycker att man ska komplettera och göra färdigt med viltstängsel och täcka igen den sista biten, jag vill inte ha någon dödsolycka där. Jag ser inget hinder och jag förstår inte varför det inte kom upp i samband med de andra, säger han.
På gång
Ärendet ligger på bordet hos Trafikverket.
– Jag hittar inte några bra argument till varför det inte finns viltstängsel där i dag. Jag håller med att det är ologiskt att det inte finns och vi ska jobba för att få upp ett viltstängsel även där, säger Anders Lundström, planerare Trafikverket.
Han kan inte svara på hur långt bort i tiden ett viltstängsel är.
– Det ska inte vara alltför komplicerat att få det tillstånd vi behöver för att göra det. Det kommer inte att bli av i år, men jag hoppas att vi kommer att kunna lösa det under 2015, säger han.