Sedan i lördags morse körs gods från norra Sverige söderut på Inlandsbanan, bland annat stålpendeln från SSAB i Luleå till Borlänge.
Detta på grund av olyckan som inträffade söder om Älvsbyn i trakterna av Koler. Urspårningen innebar totalstopp för all trafik på stambanan genom övre Norrland.
Trafiken leds nu om till Inlandsbanan, via Gällivare, Arvidsjaur och Storuman till Hällnäs och ut på stambanan igen.
– Olyckan inträffade tidigt i lördags. Redan på lördag eftermiddag var våra lok på väg för att hämta de första vagnarna med stål, berättar Hans Jonsson, operativ chef på Inlandståget.
– Det känns bra att kunna rycka in och hjälpa till när såna här situationer uppstår.
Aktualiserar krav
Transporterna av bland annat stål sker i samarbete med Green Cargo, som står för vissa delar av tranporten.
Totalstoppet på stambanan aktualiserar kraven på upprustning av Inlandsbanan och dess tvärbanor, anslutningarna ut mot kusten och stambanan.
I första hand gäller det de cirka nio milen mellan Arvidsjaur och Jörn.
Enligt Hans Jonsson skulle en sån upprustning skapa en tillförlitlig och alternativ transportväg vid liknande händelser i framtiden. Förhindra att norra Sverige isoleras, med stora konsekvenser för industrin.
Nödvändig upprustning
– Hoppas man nu inser att en upprustning av tvärbanorna är nödvändig, att skapa bättre förutsättningar för ett fungerande transportnät, säger Hans Jonsson.
– Det finns ju en infrastruktur som kan rustas mot en förhållandevis liten kostnad i jämförelse med vad eventuella driftstopp inom industrin kostar.