Kräver regler om elbilars räckvidd på vintern

I ett vintertest kapades elbilarnas räckvidd med upp till en fjärdedel. Organisationen M Sverige anser att man inte ska få sälja bilar som inte klarar klimatet. "Svammel, elbilen är den bästa vinterbil jag haft", säger Piteåbon Peter Lindborg.

Riksförbundet M Sverige, en konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter, reagerar på tester som visar att räckvidden för elbilar minskar med upp till 26 procent vintertid. Nu kräver förbundet en ny praxis om vad man som konsument har rätt att förvänta sig av en laddbar bil.

Riksförbundet M Sverige, en konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter, reagerar på tester som visar att räckvidden för elbilar minskar med upp till 26 procent vintertid. Nu kräver förbundet en ny praxis om vad man som konsument har rätt att förvänta sig av en laddbar bil.

Foto: Magnus Grimstedt

Piteå2022-01-29 17:00

Att elbilars räckvidd blir kortare på vintern, särskilt då det är riktigt kallt, är väl känt. Riksförbundet M Sveriges medlemstidning Motor har testat att köra två elbilar samma 25 mil långa sträcka på sommaren och vintern, i en temperaturskillnad på 27 grader.

– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Riksförbundet vill se ett tydligt regelverk för hur mycket sämre räckvidden kan tillåtas bli vintertid innan den kan anses för dålig, och bilen därmed felaktig.

– Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil – men också för biltillverkarna. Man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.

När det gäller bensin- och dieselbilar skiljer sig ofta förbrukningen i verkligheten mot vad biltillverkarna uppger, men det beror på flera faktorer, enligt bilföretagen ofta på förarens körsätt. Elbilens räckvidd beror i högre grad på yttre faktorer, främst temperaturen.

Piteåbon Peter Lindborg köpte sin första elbil för ett par år sedan och har svårt att förstå upprördheten över att elbilar inte har samma räckvidd på vintern.

– Att man inte kommer lika långt på vintern är väl självklart men man anpassar ju körningen efter det också. Jag har en Nissan Leaf och det är den bästa vinterbil jag haft. Den står ute året om men startar utan problem i -29 utan att behöva förvärmas. Vilken bil startar på en gång när det är så kallt ute? En dieselbil får du kanske ha tre timmar i motorvärmare för att den ska starta och hur lång tid tar det innan värmen kommer? I elbilen börjar det blåsa värme direkt.

Peter Lindborg tycker att alla fördelar väger upp nackdelen att bilens räckvidd kan bli kortare. Särskilt eftersom antalet laddställen hela tiden blir fler.

– Det finns många fördomar om elbilar. Man ska komma ihåg att vi är precis i början av konverteringen. I inlandet säger man att det inte går att ha elbil för det är för dåligt med laddställen. Men när bensinbilen kom fanns det inte heller tankningsmöjligheter överallt. Om 5–10 år kommer många av de problem man ser idag att vara borta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!