Ett utstuderat sätt att lura människor på pengar, där man under aggressiva former hotar med både inkasso, kronofogde och tingsförhandlingar, allt för att få personen ifråga att betala för något som de inte beställt och inte vill ha.
Så beskriver konsumentverket den verksamhet som bland andra företaget 118 108 ägnar sig åt. Företaget finns för övrigt med på Svensk handels varningslista.
33 576 kronor
Ulla Åström från Piteå drabbades nyligen av fakturabluffen. Hon blev uppringd av en person från företaget, som berättade att den "gratistjänst" hon haft i ett års tid nu skulle komma att kosta 1 399 kronor i månaden i två år. Totalt alltså 33 576 kronor.
När Åström protesterade och sa att hon absolut inte beställt detta (att finnas med i ett företagarregister på nätet) hävdade företaget att hon godkänt det för ett år sedan och fått ett brev om saken i mars månad, ett brev hon heller aldrig fått.
- Och när jag fortsatte att neka, blev hon "snäll" och erbjöd mig ett ett-årsavtal istället, berättar Ulla Åström, som sedan hetsades att snabbt välja - "du måste bestämma dig, ett eller två år, det gäller här och nu".
När den första räkningen kom, tog Ulla kontakt med konsumentvägledningen - och fick rådet att bestrida räkningen och polisanmäla det inträffade.
Bondfångarknep
Företaget hördes sedan inte av mer, men istället blev hon kontaktad av ett annat (?) företag som skulle hjälpa henne att komma bort från registret - för en ringa kostnad av 5 000 kronor.
- De har ringt tre gånger nu, är väldigt påstridiga och verkar inte förstå vad "nej, jag är inte intresserad" innebär...
Klassiska bondfångarknep, men Ulla Åström är nöjd med att ha vunnit fakturastriden. Bara hon nu blir av med "hjälpföretaget" också.
Fotnot: Bluffakturorna drabbar sällan "vanligt folk". Men det kan räcka med att äga ett skogsskifte eller ha en enskild firma registrerad för att räknas som företagare.