Flytkranen Lodbrok, som är den enda i sitt slag i Sverige, anlände till Piteå under tisdagskvällen. Kranen är smått historisk och var med vid bärgningen av regalskeppet Vasa år 1961.
– Munksund 5 ska få se dagens ljus för första gången på närmare 60 år. Det här kommer bli en dag att skriva ner i historieböckerna. Nu hoppas vi att arbetet går enligt plan, säger Johan Wirtala, avdelningschef vid planeringsavdelningen på Piteå kommun.
Det är kommunen, med stöd av SCA, som betalar bärgningen som kostar 3,4 miljoner kronor. Lodbrok rattas av Jonny Jägerving från Kalix och han ser inga större problem med projektet trots att Munksund 5 legat cirka 60 år på Inre fjärdens botten.
– Normalt sett brukar man forsla bort dem samma säsong som de sjunker. Det är många faktorer som spelar in – vad det är för botten, var vraket ligger och hur mycket jobb det är för dykarna. Kranens uppgift är samma varje gång, säger han.
Sanering av båten kan bli ett mindre problem även om det spekuleras om stora mängder olja i tankarna.
– Om det är tjockolja ska det inte spela någon större roll. Så länge skrovet håller sig intakt är tjockoljan inte flytande förrän vid 60 grader. Det är till och med problem att skotta den med spade vid den här temperaturen, säger Jägerving.
Lodbrok används mest vid projekt söderut. Det här är första gången kranen är norr om Härnösand. Under torsdagen drar arbetet med bärgningen igång och dykare har hyrts in för att koppla Munksund 5 till flytkranen.
– Men det är vädret som styr, kranen är relativt vindkänslig. Tanken är att vi far ut och riggar vajrar under torsdagen och om det skulle gå riktigt bra kan det hända att vi kan börja känna på projektet med kranen. Metoden vi valt är att börja lyfta i aktern. Går det bra är det över på en dag, går det dåligt kan det ta hur lång tid som helst, säger Jonny Jägerving.
Johan Wirtala har jobbat för en bärgning av båten i flera år och han är förhoppningsfull.
– Det blir skönt att få upp båten. Munksund 5 kan vara orsaken till oljespillet som funnits i vattnet, många tror det och vi misstänker också det. Båten är en ångmaskin och drömmen är att den är i så fint skick att man i framtiden kan ha den som en turistbåt som puttrar omkring i skärgården, säger han.