Kraftig ökning av mopedolyckor i Piteå

Mopeder. Det har varit en svart början på mopedsäsongen i Piteå. PT rapporterar nästan dagligen om mopedolyckor i kommunen och länet. Statistiken för hela landet är inte muntrare. Förra året blev 329 mopedister svårt skadade i olyckor, 15 personer dog.

Piteå2007-07-11 00:00
Statistik från Vägverket visar att mopedolyckorna i Sverige ökar. Förra året blev 329 mopedister svårt skadade i jämförelse med 296 året innan. Siffrorna visar dock ingen fakta om själva mopedisten eller orsaken till olyckorna utan bara olycksfrekvensen.<br /><br />Det finns ingen statistik att tillgå över olycksfrekvensen i Piteå men Lennart Hallberg, Piteåpolisen, menar att mopedolyckorna i kommunen har ökat.<br /><br />- Det verkar som om trafikreglerna kommit på skam samtidigt som det skett en explosionsartad ökning av moppeinnehav men jag har inga siffror över olyckor, säg er han.<br /><br /><h3>Medhåll</h3>Lennart Hallberg får medhåll av kollegan Lars Granberg.<br /><br />- Mopederna har ju ökat i antal och tydligen är just EU-mopeder lätta att trimma. 15-åriga, orutinerade förare som kör maskiner som går 60, 70, 80 kilometer i timmen är förenat med fara.<br /><br />Under 2006 såldes nästan 35 500 mopeder i Sverige, enligt Vägverkets statistik.<br /><br /><h3>Moped-kampanj</h3>Polisen i Piteå tillsammans med polisen på tre övriga orter i länet har haft en kampanj under året riktad just mot mopedister. Under kampanjen rapporterades drygt 300 mopedister som exempelvis saknade förarbevis, körde trimmad moped och eller som av annan anledning ådrog sig polisens uppmärksamhet.<br /><br /><h3>Oskyddad</h3>Lars Granberg, som själv rycker ut när olyckor inträffar, ser en hel del personskador.<br /><br />- En mopedist är en ganska oskyddad trafikant och blir lätt skadad.<br /><br /><h3>Orutinerade förare</h3>Torbjörn Persson jobbar åt Dina-försäkringar och handlägger bland annat ärenden åt Piteortens försäkringsbolag men även andra försäkringsbolag i Norrland. Han har samma erfarenheter som poliserna i Piteå.<br /><br />- Det är fakta, sedan EU-mopeden kom har det skett en ökning av olyckor. Problemet är att de går snabbare än vanliga mopeder och att många förare är orutinerade, säger han.<br /><br />Enligt Persson är det inte så vanligt med dödsolyckor men desto vanligare med personskador.<br /><br />- Det är många omkullkörningar och kollisioner med två mopeder.<br /><br />Han ser också hur scootermodellerna ställer till problem med sina små hjul.<br /><br />- De är svårare att manövrera, vi får in många sådana ärenden, säger Torbjörn Persson.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om