Körvett på schemat för blivande skoterförare

Tänk först och kör sen! Den uppmaningen riktades till elever som i dagarna påbörjar en förarutbildning för skoter. Bakom orden står Per Söderberg, från Piteå snöskoterklubb, som med riktad information verkar för att stävja buskörning.

Per Söderberg, informatör på Piteå snöskoterklubb,  uppmanade elever på förarbevisutbildningen att följa skoterklubbens motto att tänka först och köra sen.

Per Söderberg, informatör på Piteå snöskoterklubb, uppmanade elever på förarbevisutbildningen att följa skoterklubbens motto att tänka först och köra sen.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2011-02-23 02:43

Piteå snöskoterklubb ansvarar för 42 mil skoterled. Många av dessa mil går över privatpersoners mark och två mil går över särskilt känsliga områden. En förutsättning för att få behålla de lederna är att gällande regler efterföljs.

- På vissa platser finns gula och röda skyltar med texten: avvik ej från leden, uppsatta. Det är inte på många ställen men där de finns måste man hålla sig inom markeringarna, säger Per Söderberg.

Få förstör för flertalet
För andra året i rad besöker en representant från Piteå snöskoterklubb förarutbildningar för snöskoter för att informera om skoterklubbarnas verksamhet och tala regler och allmänt körvett med blivande skoterförare.

- Det är fort gjort att en eller ett par personer förstör för alla andra genom att bryta mot reglerna. Vi har blivit av med viktiga skoterleder för att ett fåtal personer misskött sig.

Per Söderberg ger ett exempel på just detta där en markägare upplåtit sin mark för en skoterled men där vissa skoterförare struntat i leden och istället kört på vägen intill bostaden och även över infarten.

Klubbarna underhåller
- Det tog flera år innan en ersättningsled tillkom och den blev dessutom en riktig omväg.

Underhållet av skoterlederna är en uppgift som ankommer skoterklubbarna, inte kommunen. Det handlar om att röja sly, bygga broar och att sladda spåren.

- Det här sköter vi inom skoterklubben. Vi brukar anordna arbetsdagar då vi hjälps åt att fixa det som behövs. I grund och botten gör vi ju det här för att vi gillar att köra skoter och ha kul runt omkring det. Då det gäller reglerna ordnar sig det mesta om man följer klubbens motto: Tänk först och kör sen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!