Kört för mc-ägare utan påställda fordon

Senast nyårsafton måste alla motorcyklar och fyrhjulingar som inte är registrerade och påställda vara det. Annars är det kört.

MÅSTE REGISTERAS. Nyårsafton är sista dagen om du ska ställa på en oregistrerad fyrhjuling. 1 januari är det kört.(Arkivbild)

MÅSTE REGISTERAS. Nyårsafton är sista dagen om du ska ställa på en oregistrerad fyrhjuling. 1 januari är det kört.(Arkivbild)

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2016-12-30 22:10

Transportstyrelsen har fått kritik för konsekvensen av det EU-direktiv som handlar om nya avgaskrav på mc och fyrhjulingar. Regeln innebär att har du ett oregistrerat fordon måste du registrera/ställa på det före årsskiftet. Gör du inte det är det så att säga kört. Enligt uppgift har Transporstyrelsen känt till de nya kraven som kallas för Euro 4 sedan 2013, men gick ut med information om det först den 19 december i år.

Anders Jonsson, ordförande för SMC i Norrbotten, (Sveriges motorcyklisters förbund), ser både fördelar och nackdelar med avgasdirektivet.

– Fördelarna är miljön och säkerheten, säger han.

Men det finns alltså nackdelar.

– Om du exempelvis har en gammal Harley Davidsson från 1948 som du inte har papper på så går den inte att registrera. För ägare av gamla veterancyklar blir det här ett problem. För den gruppen mc-ägare tillför inte detta någon positivt, säger Jonsson.

Själv har han en BSA som han ställde på 1972. Eftersom den är registrerad fixar Jonsson EU-direktivet. Så länge cykeln är registrerad kan den ställas av och på när som helst.

Den nya regeln påverkar dock handeln och dess kunder. Hasse Carlsson och Jörgen Pettersson säljer mc i de nya lokalerna på Flöjtgatan inom Backcity.

Företaget säljer cirka 15 nya och 20-25 stycken begagnade mc per år.

– Vi har sett till att alla mc som sålts under hösten blivit påställda. Vi ställde på en mc senast i tisdags, säger Hasse Carlsson.

Han pekar på att EU-direktivet medger att importörena har möjlighet att få dispens för tio procent av det de har i lager. Handeln fixar detta, men Hasse Carlsson är mer bekymrad för hur det går för privatpersoner.

– Hur gör hemmabyggarna? De som håller på med sin mc men som inte hinner ställa på den?

Han ser de skärpta reglerna som ett sätt för EU att få bort gamla fordon från vägarna, men vad händer med veteranfordonen?

Direktivet omfattar också fyrhjulingar som körs på väg. (inte traktorregistrerade fordon). Christian Lindén vid Storfors varv får inga problem med direktivet.

– Vi säljer enbart fordon som behöver traktorregistrering, säger han.

Säljaren Per Pudas vid Traktorcity uppger att de i stort inte heller påverkas av den nya pålagan.

– Vi har ställt på och sedan av en enda fyrhjuling före årsskiftet. Försäljningen av så kallade vägfyrhjulingar har gått ned drastiskt så vi har inga problem med detta. De fyrhjulingar vi säljer är registrerade som traktorer och de omfattas ju inte av direktivet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om