Många människor drabbas av glaukom, gråstarr, och ofta blir man av med körkortet som en negativ följd. Inget konstigt med det om det är så att man inte ser så kan man inte köra bil.
– Men de syntester som görs är inte rättvisa. Man testar ett öga i taget genom att stirra på fixpunkter och bedömmer på så sätt hur mycket av synfältet som är skadat. Det finns glaukompatienter som snubblar på medicinska kravet, de är i en gråzon. Nuvarande metoder säger ingenting om en persons körförmåga, säger Lars Steen.
Körstimulator
Glaukomförbundet har i två års tid stridit för andra metoder som kan göra en mer rättvis bedömning.
Nu verkar det som om man fått gehör.
– Det finns körsimulatorer på flera ställen i landet men de är inte anpassade till de här synfelen. Till hösten ska det finnas enligt prognosen och Transportstyrelsen är positiva till att ge dispens om provet visar på bra körförmåga.
Hur många som tappar sitt körkort på grund av grönstarr finns ingen uppfattning om.
– Det är inte säkert att fler får behålla sitt körkort, men vi tror att fler accepterar "domen" om testet utförts på ett realistiskt sätt.
I Norrbotten har glaukomföreningen 70 medlemmar och ett antal av dessa ville uppdatera sina kunskaper i frågan.
– De ger lite hopp, säger Dan Ljungqvist, sekreterare i föreningen i Piteå.