Korpen har siktet inställt mot Åhléns
Korpen Sportcompaniet vill flytta in i den tomma halvan av Åhlénshuset i Piteå. Ingenting är klart - men långt gångna förhandlingar pågår. Dessutom har Åhléns ledning uppvaktat Aditro om en tänkbar rockad.
Korpen i Piteå vill flytta in i den obebodda Åhléns-halvan, som stått tom sedan Rocco gick i konkurs med sin klädhandel. Vid sidan av detta har Åhléns ledning uppvaktat Aditro, mitt i stan, för diskussioner om en eventuell rockad av verksamheterna.
Foto: Maria Johansson
Parallellt med denna utveckling har Korpen Sportcompaniet en längre tid brottats med trångboddhet, nere i källarplanet, i den så kallade Prix-fastigheten, där Aditro huserar i markplanet.
Intresse finns
- Det stämmer att vi tittat på Åhlénshuset och för förhandlingar om en eventuell flytt dit. Våra nuvarande lokaler ger inget utrymme för expansion, förklarar Åsa Hallqvist-Lestander, platschef vid Korpen Sportcompaniet.
- Men, poängterar hon, ingenting är klart, samtalen fortsätter men behöver inte nödvändigtvis leda till en uppgörelse.
Hopp om lösning
Korpen Sportcompaniet har dock så sent som i måndags lämnat in ritningar till fastighetsförvaltaren, EFM i Sverige, om hur lokalerna skulle kunna byggas om.
- Det är skisser kring en rad olika praktiska lösning. Naturligtvis hoppas vi båda parter att nå fram till en lösning, säger Tore Nilsson, regionchef vid EFM Sverige AB, som förvaltar fastigheten.
Åhlénshuset i Piteå ägs numera av engelska investmentbolaget Boultbee. Tidigare ägare var
Axfast AB i Kista.
Vid sidan av denna förhandling bekräftas att Åhléns etableringsstab gjort en trevare för att komma än närmare centrum med sin verksamhet.
Målet för trevaren har varit gamla Prix-huset, det vill säga den lokal där Aditro finns, mitt i stan.
Hetare affärsläge
- Ja, vi har uppvaktats av
Åhléns om hur vi ser på vårt läge och vår lokal. De har varit här och synat fastigheten, säger Fredrik Johansson, platschef vid Aditro i Piteå.
- Diskussioner förs, men vi har för dagen inga tanker eller ens behov av att flytta. Initiativet kommer helt och hållet från Åhléns, förklarar Johansson.
Mikael Holgersson, Åhléns butikschef i Piteå, känner till samtalen:
- Man kan inte sticka under stol med att gågatan i Piteå är ett något mera hett affärsläge i jämförelse, säger han och hänvisar till etableringsansvariga i Stockholm, som PT i går sökte utan framgång.
Tony Olofsson, vd vid PNF, som äger Prix-fastigheten, känner till diskussionerna utan att på något sätt vara en del i dem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!