Köpa självkänsla från Uzbekistan

Piteå2010-05-07 06:00
Har alltid varit den som i protest mot märkeshets och dylikt bunkrat basplagg från H&M. Sedan såg jag ett hjärteskärande reportage i Agenda som avslöjade skrämmande företagsskvaller.
Istället för bra fackliga avtal med myndiga arbetare upplystes jag av att det var Aina en tjej på tio vårar som gjorde att jag slapp vara nudist. Som så många andra visste jag ju hur de kunde få så låga priser, men som så många andra blundade jag för det.
Precis som genomsnittsvensken gör inför köttindustrin där bovar och banditer styr kosan. Med raska kliv gick jag raka vägen till Naturkompaniet för att istället bli en mossig miljöpartist med träslips och en hopvikbar plastmugg i bakfickan. Detta var entrédörren till en skrämmande utveckling som kan sammanfattas med ordet dubbelmoral.

I dag har var och varannan fjunig fjortis en modeblogg med drömmar som bottnar långt bort från småstadens tristess. När vi har ungdomssymboler som heter Isabella Löwengrip, lever under synonymet Blondinbella och är råmoderat vet vi att det kommer bli knapert i framtiden.
En generation som tycker det är roligare att spendera pengar än att tjäna vet vi kommer sluta hos Kronofogden med obetalda SMS-lån som inkomstkälla. Kommer bli intressant den dag då vi ska finansiera gator och barnomsorg med lån från skumma företag med 50 procent ränta.
Hade alla köpt sina kläder tillverkade av barnarbetare hade vi troligtvis förskjutit problemen till U-länderna, men egoistiskt klarat våra egna affärer. Istället ska varenda snorunge ränna omkring med märkeskläder utan att ha ekonomi för det.
Med klänningar och andra kläder som kostar flera studiebidrag styck visar "bloggdrottningen" Blondinbella upp som de vore det mest självklara i världen att bära. Inte konstigt att osäkra ungdomsdrägg vill efterlikna denna ikon. Är enormt enkelt att förskjuta hela problemet på henne, hon är egentligen bara en symbol för ett problem som påbörjades för länge sedan.

Det är ingen tillfällighet att alla tonårskillar vill ha samma fotbollsskor som Zlatan. Att efterlikna sin förebild är inte heller en könsfråga. Det är nämligen en fråga om självförtroende. Man köper självkänsla för över tusenlappen plagget. Istället för att bygga upp det från födseln skapas ett substitut som duger till stunden, men som avslöjas med tiden.
Vi som ska vara den kaxiga generationen bygger upp en järnridå som verkar självsäker utåt. Populistiskt att skylla på reklamkampanjens skönhetsideal, men det kanske är där problemet ligger. När till och med en skön livsnjutare i form av Peter Harrysson anses vara ett hot mot den nationella hälsan borde vi kanske öppna ögongen.
När denna text sitter jag dock inte i en sparkdräkt i ekologiskt bomull. I dubbelmoralens tecken är det numera endast kläder från Ralph Lauren, Fred Perry, Ben Sherman som smiter in i min garderob. Synar ett av plaggen och ser att tröjan är "Made in China" precis som H&M:s motsvarighet. Bomullen kommer från Uzbekistan, kanske från samma stad, kanske plockad av samma barn, enda skillnaden är att på min tröja finns ett märke som knappt syns med en man som spelar hästpolo.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om