Konsumentverket har fått in hundratals klagomål och 60 formella anmälningar mot Adressenheten Sverige som kallar sin tjänst för E-adressändring. Myndigheten har nu inlett ett tillsynsärende mot företaget gällande otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor.
– Vi ser allvarligt på deras sätt att marknadsföra sig, säger Bo Lång.
Tjänsten "säker adressändring" som Adressenheten Sverige säljer är egentligen helt innehållslös.
– Du får en blankett från Skatteverket och sedan får du göra adressändringen själv. För det tar företaget 495 kronor plus en expeditionsavgift på 60 kronor, säger Bo Lång.
Vad är ert råd till konsumenten som beställt tjänsten?
– Att man inte betalar utan istället hävdar sin ångerrätt. Alternativet är att polisanmäla för bedrägeri, men frågan är om det är olagligt. Det kan vi inte svara på förrän frågan är prövad i domstol. Men vi anser att det inte följer marknadsföringslagen.
Flera lurade Pitebor
I Piteå har ett tiotal drabbade konsumenter kontaktat kommunens konsumentrådgivare Siv Öhlund för råd.
– E-adressändring kommer högst upp när man söker på Google och det är kan vara svårt för konsumenten att se om den är äkta eller inte. När de insett sitt misstag är det ofta för sent. Då har man redan betalat och skickat in blanketten.
Siv Öhlund tycker att det rör sig om lurendrejeri.
– Att sälja en gratistjänst är så konstigt att hälften vore nog, säger hon.
"Konsumenter luras"
Det är gratis att ändra adress så länge man vänder sig till Skatteverket eller företaget Svensk Adressändring, som ägs av Postnord och Bring. Det enda som kostar är eftersändning av posten. Enligt Regina Sipos, vd på Svensk Adressändring, är det beklagligt att konsumenter tror att hemsidan E-adressändring har koppling till postoperatörerna i Sverige.
– Svensk Adressändring AB är de enda som kan hantera tjänster kopplade till post i Sverige eftersom vi har Postnord, Bring Citymail och de fria postoperatörerna i landet anslutna till oss
När man söker på adressändring på Google är det tjänsten E-adressändring som kommer upp först. Är det något ni tittar på att ändra?
– Självklart tittar vi ständigt på vår marknadsföring och optimerar den i alla de kanaler vi använder oss av. Bland annat har vi tydliggjort vår ägarbild med Postnord och BringCitymail digitalt och på bio.