Konsumentverket granskar Adressenheten

Adressenheten i Sverige följer inte marknadsföringslagen. Det anser Konsumentverket.– Man får inte det man tror att man köper, säger Bo Lång, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Flera Pitebor har råkat ut för den falska adressändringstjänsten. ”Det framgår inte tydligt vad man får för tjänsten”, säger Siv Öhlund, konsumentrådgivare på Piteå kommun.

Flera Pitebor har råkat ut för den falska adressändringstjänsten. ”Det framgår inte tydligt vad man får för tjänsten”, säger Siv Öhlund, konsumentrådgivare på Piteå kommun.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2015-12-02 20:00

Konsumentverket har fått in hundratals klagomål och 60 formella anmälningar mot Adressenheten Sverige som kallar sin tjänst för E-adressändring. Myndigheten har nu inlett ett tillsynsärende mot företaget gällande otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor.

– Vi ser allvarligt på deras sätt att marknadsföra sig, säger Bo Lång.

Tjänsten "säker adressändring" som Adressenheten Sverige säljer är egentligen helt innehållslös.

– Du får en blankett från Skatteverket och sedan får du göra adressändringen själv. För det tar företaget 495 kronor plus en expeditionsavgift på 60 kronor, säger Bo Lång.

Vad är ert råd till konsumenten som beställt tjänsten?

– Att man inte betalar utan istället hävdar sin ångerrätt. Alternativet är att polisanmäla för bedrägeri, men frågan är om det är olagligt. Det kan vi inte svara på förrän frågan är prövad i domstol. Men vi anser att det inte följer marknadsföringslagen.

Flera lurade Pitebor

I Piteå har ett tiotal drabbade konsumenter kontaktat kommunens konsumentrådgivare Siv Öhlund för råd.

– E-adressändring kommer högst upp när man söker på Google och det är kan vara svårt för konsumenten att se om den är äkta eller inte. När de insett sitt misstag är det ofta för sent. Då har man redan betalat och skickat in blanketten.

Siv Öhlund tycker att det rör sig om lurendrejeri.

– Att sälja en gratistjänst är så konstigt att hälften vore nog, säger hon.

"Konsumenter luras"

Det är gratis att ändra adress så länge man vänder sig till Skatteverket eller företaget Svensk Adressändring, som ägs av Postnord och Bring. Det enda som kostar är eftersändning av posten. Enligt Regina Sipos, vd på Svensk Adressändring, är det beklagligt att konsumenter tror att hemsidan E-adressändring har koppling till postoperatörerna i Sverige.

– Svensk Adressändring AB är de enda som kan hantera tjänster kopplade till post i Sverige eftersom vi har Postnord, Bring Citymail och de fria postoperatörerna i landet anslutna till oss

När man söker på adressändring på Google är det tjänsten E-adressändring som kommer upp först. Är det något ni tittar på att ändra?

– Självklart tittar vi ständigt på vår marknadsföring och optimerar den i alla de kanaler vi använder oss av. Bland annat har vi tydliggjort vår ägarbild med Postnord och BringCitymail digitalt och på bio.

FAKTA Så bestrider du fakturan

Om du har fått en faktura på en vara eller tjänst som du inte har beställt ska du meddela företaget skriftligt att du inte kommer att betala. Spara sedan en kopia på brevet eller mejlet. En extra trygghet är också att skicka brevet rekommenderat eller att begära leveranskvitto på mailen för att försäkra dig om att meddelandet kommit fram.

I meddelandet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Om du skickar ett brev ska du inte signera brevet med din namnteckning. Det finns fall då oseriösa företag kopierat och förfalskat namnteckningen. Ange också nummer, belopp och datum på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar.

Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det räcker att protestera mot det första betalningskravet. Om företaget tar ärendet vidare till ett inkassobolag är det viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Du riskerar inte en betalningsanmärkning för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

Om företaget väljer att gå hela vägen till Kronofogden och du får ett så kallat betalningsföreläggande, är det först när Kronofogden meddelat ett så kallat utslag som en betalningsanmärkning kan bli aktuell.

Drabbade konsumenter ska anmäla företag som agerar felaktigt till Konsumentverket. Konsumentvägledare i din kommun kan ge dig gratis rådgivning i sådana här frågor.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!