Piteå Kommunföretag AB (Pikab) är moderbolag till Piteå hamn och sex andra kommunföretag. Vd:n Jan Jonsson tror att en lång hamnkonflikt skulle ställa till med stora skador.
– Jag vet ju hur transporterna till och från Piteå ser ut. Det här skulle kunna skada skogsindustrierna som Piteå är så extremt beroende av och det får ju bara inte hända, säger Jonsson.
Enligt vd:n är hamnkonflikten till viss del en schism mellan fackförbunden.
– Problemet är lite grann internt hos LO. Det finns en konflikt mellan Transport och Hamnarbetarförbundet som är olöst. Transport vill ju ha ensamrätt på att teckna kollektivavtal och Hamnarbetarförbundet vill ha en egen möjlighet att göra det och någonstans där emellan är arbetsgivarna klämda. Jag har ingen aning om hur det här ska lösas, säger Jan Jonsson.
Du ser det alltså som en konflikt mellan fackförbunden?
– Nej, det är det ju inte som det är framställt nu. Hamnarbetarförbundet kräver av arbetsgivarna att få rätten att teckna kollektivavtal. Jag tror ju att varken arbetsgivarna eller Transport är intresserade av att det ska finnas mer än ett kollektivavtal för hamnarbetarna. Så tror jag att det är.
Tror du konflikten blir långvarig?
– Jag hoppas verkligen inte det.
Stenvalls trä pratar ju om att en möjlighet är att öppna hamnen i Seskarö?
– Jag förstår ju Stenvalls. De måste säkerställa att deras kunder får sina varor. Jag är väl lite tveksam till Seskarö, mig veterligen finns det ingen isbrytning dit. På sommarhalvåret kanske det går, men när vi har is är jag mer osäker på hur isbrytningssituationen ser ut. Det finns väl andra alternativ än Seskarö. I Kalix går det ju ut båtar och det finns fler hamnar också, säger Jonsson.
Även vindkraftsutbyggnaden kan vara i farozonen om hamnkonflikten drar ut på tiden.
– För vindkraften kanske det inte finns några andra alternativ. Det vore en katastrof för Piteå och för Sverige om det skulle bli stopp på den utbyggnaden på grund av strejk i hamnen. Jag hoppas och tror att det här löser sig ganska snart. Men med tanke på hur långvarigt det blev i Göteborg kan man ju känna en viss oro, säger Jan Jonsson.
Lockouten i Piteå hamn pågår hela dagen, från klockan 06:00 till klockan 23:59. Åtgärden omfattar ej Smurfit Kappas inlagring vid Haraholmen.
I går trappade Hamnarbetarförbundet upp konflikten med två nya varsel. Sveriges Hamnar svarade med spegel- och konsekvenslockout.
Arbetsgivarorganisationen Transportföretagens vd är kritisk.
– Vårt fokus ligger på att få ett slut på strejken men Hamnarbetarförbundet trappar upp. Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal som i princip mött alla deras krav. Trots det väljer de att fortsätta strejka. Det är olyckligt att ytterligare två hamnar drabbas, detta slår hårt mot industrin och svensk ekonomi, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.