Kommunen vill ha 60 på Timmerleden

Piteå kommun vill höja hastigheten på Timmerleden närmast stan från 50 till 60, men inte förrän övergångsstället är åtgärdat.

"Att höja hastigheten i dag, innan situationen är åtgärdad, är inget alternativ", säger Kjell Norberg, trafikingenjör Piteå kommun. (Arkivbild)

"Att höja hastigheten i dag, innan situationen är åtgärdad, är inget alternativ", säger Kjell Norberg, trafikingenjör Piteå kommun. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2014-12-01 20:44

Videon är inte längre tillgänglig

Den sträcka av Timmerleden som ligger inom tättbebyggt område, där det gäller 50 kilometer i timmen, får kommunen justera trots att det är Trafikverket som äger vägen. Tjänstemännen ser gärna en hastighetsökning till 60 kilometer i timmen.

– I framtiden ser vi gärna att det blir sextio men det inför vi inte förrän situationen vid övergångsstället är åtgärdat. Det är inte möjligt att göra det innan dess eftersom en hastighetsökning ökar medelhastigheterna och som det är nu vill jag ha en lägre hastighet vid övergångsstället, säger Kjell Norberg, trafikingenjör Piteå kommun.

Under 2015 ska Trafikverket göra en översyn av hela Timmerleden, som PT skrev om i måndagstidningen, för att veta vilka åtgärder som behövs.

Många gående

Övergångsstället är ett av Piteås mest använda och Kjell Norberg vill ha en åtgärd snarast, vilket han också påtalat för Trafikverket ett flertal gånger.

– Jag skulle vilja att det görs omgående, jag förstår inte varför de har väntat med det, säger han.

Vad ser du för typ av åtgärd?

– Övergångsstället ska helst inte ligga i nivå med bilarna. Det borde antingen ligga under eller över vägen och vi ser helst en gångbro under vägen, det är den säkraste lösningen. Om man bygger ovanför vägen så begränsar man höjden i och med den tunga trafik som går där.

50 kan försvinna

Anledningen till hastighetsförändringen på Timmerleden är att 50 tros försvinna som bashastighet inom tättbebyggt område.

– Då blir den högsta tillåtna hastigheten 40 i stället för 50 och 40 kan vi inte ha på Timmerleden. Vi behöver inte ha så bråttom med de här ändringarna, men gör vi säkrare övergångsställen kan vi också höja hastigheten. Men sedan är det självklart också en kostnadsfråga, säger Kjell Norberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!