I projektet Elbilsrekordet kör Gröna bilister med elbil från Ystad till Haparanda med syftet att öka trycket på omställningen till avgasfri bilism. Enligt Piteå kommuns klimat- och energiplan finns det som mål, till 2014, att tio procent av kommunens egen fordonsflotta ska bestå av bilar med förnyelsebart bränsle och i ett led att nå målsättningen ska en elbil tas in på prov.
– Vår stora utmaning är just transporter, säger Åsa Wikman, koordinator för kommunens klimat- och energiplan samt tillförordnad avdelningschef näringsliv och samhälle.
Under upphandling
Ärendet ligger under upphandling och förhoppningen är att elbilen ska vara i bruk i september.
– Ett mål är att få ner våra utsläpp. Elbil borde vara ett alternativ för oss, säger Åsa Wikman.
Elbilen ska leasas på tre år. Tanken är att alla avdelningar ska kunna testa elbilen och som sedan ska ligga till grund för kommande bilupphandlingar.
Hur en elbil står sig i vinterkörning är en viktig punkt.
– Det ska bli spännande att se och testa bilen. Framförallt vintertid där det finns en del farhågor kring, som att man blir stående när det blir kallt, säger Åsa Wikman som tycker att satsningen ligger helt rätt i tiden.
– Jag tänker att det här är framtiden. Kommunen är en viktig aktör för att bana vägen, säger Majvor Sjölund, gruppledare Centerpartiet samt ledamot i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Högre inköpspris
Inköpspriset för en elbil är högre.
– Men ska vi se på helheten så sparar vi in på miljön och människors hälsa, och det har också ett pris, menar hon.
Dessutom blir driftkostnaden billigare, förklarar Erik Persson, utvecklingsansvarig för förnyelsebar energi vid Piteå kommun.
En del är också att försöka sprida elbilsanvändingen till flera.
– Vi vill stimulera till att få Piteborna att börja tänka att jag kanske kan köra en elbil, att få både företag och privatpersoner att se möjligheten, säger Erik Persson.