Kommunen positiv till e-metanolfabrik: "Unikt läge"

Kommunen är positiv till en e-metanolfabrik på Haraholmen industripark, men vill avvakta med en markanvisning innan alla pusselbitar är på plats.
– De vi för en dialog med är seriösa, säger Ulf Fjällström, näringslivsutvecklare på Piteå kommun.

Ulf Westerberg, Piteå Science Park, och Ulf Fjällström, Piteå kommun, sitter med i en arbetsgrupp som ska skapa förutsättningar för etableringar på Haraholmen industripark.

Ulf Westerberg, Piteå Science Park, och Ulf Fjällström, Piteå kommun, sitter med i en arbetsgrupp som ska skapa förutsättningar för etableringar på Haraholmen industripark.

Foto: Joel Gustafsson

Piteå2025-01-28 20:30

Hittills är det bara Lundqvist trävaru som etablerat sig på Haraholmen industripark och problemet är bland annat bristen på el. 40 megawatt (MW) räcker inte till strömkrävande industrier som exempelvis Pite Green Methanol som vill tillverka vätgas genom elektrolys för att producera grön metanol.

– Tomten är jättebra för det här specifika caset. Det finns en väldigt god tillgång på biogen koldioxid från pappersbruken och vi har energiproduktionen i form av vindkraften i Markbygden. Den största utmaningen är att få ut strömmen till Haraholmen, men där håller man på att titta på lösningar, säger Ulf Westerberg, innovationsledare på Piteå Science Park.

Är ni inblandade i dialogen om elnätet?

– Ja, vi pratar med alla. Det ligger i vår roll att vara med och möjliggöra och ponera att det krävs ett nytt elnät, då blir det en kommunal angelägenhet kopplat till bland annat detaljplaner samt tillstånd och då är det bättre att vara med tidigt i dialogen.

undefined
Anläggningen kräver en basproduktion från nätet om 100 MW och det totala energibehovet kan uppgå till 500 MW.

Tillsammans med näringslivsutvecklaren Ulf Fjällström på Piteå kommun ingår han i en grupp som arbetar med att skapa förutsättningar för etableringar på Haraholmens industripark. Enligt dem är det flera intressenter som hört av sig om att etablera en anläggning för fossilfritt bränsle där Piteå Green Methanol är den som kommit längst. 

– Vi är positiva till etableringar där ute och speciellt inom den här branschen, för den tror vi har framtiden framför sig, men än så länge har vi inte gett någon markanvisning. Det gäller att få ihop hela affärscaset där tomten bara är en del, säger Ulf Fjällström.

Piteå kommun vill inte riskera att godkänna en markanvisning utan att så många pusselbitar som möjligt är på plats.

– Vi vill inte låsa fast en yta och så visar det sig att projektet inte har en genomförandeförmåga. Då kanske vi måste säga nej till andra som har bättre förutsättningar, säger Ulf Fjällström.

undefined
Piteå kommun är med i dialogen om att utöka elnätet till Haraholmen.

Har ni andra som står på kö till den här tomten?

– Om vi tittar inom segmentet e-bränsle finns det flera aktörer som vi jobbar med. Sedan finns det andra branscher som också är intresserade av Haraholmen. Industriparken har ett unikt läge.

Arbetsgruppen för Haraholmen är tydlig med att de också väger in nyttan för Piteå innan de väljer att gå vidare med en etablering. Enligt Ulf Westerberg handlar det bland annat om arbetstillfällen och intäkter för de kommunala bolagen.

– Vi tittar även på om det är bra för de befintliga företagen i Piteå. Vi vill också gärna se industrier som nyttjar läget på Haraholmen med järnväg och hamn. Som exempel vill vi inte se några datahallar som suger ut kraft, tar upp stort utrymmen men ger få arbetstillfällen.

undefined
Pite Green Methanol ser en användning av e-metanol till sjöfarten som i dag drivs av diesel.

Det är uppenbart att Piteå kommun tycker att idén om e-bränsle är spännande. Det skulle kunna skapa kringeffekter på Haraholmen och en ny affär för pappersbruken.

– I dag åker koldioxiden ut med rökgaserna. Det är väl bra om man kan nyttja det igen som drivmedel och undvika att använda något fossilt, säger Ulf Westerberg.

Ulf Westerberg är tydlig med att det är företagen som väljer vem de vill sälja bränsle till, men om etableringen skulle gå i hamn ser han ändå en vision där sjöfarten i Bottenviken drivs av något annat än fossildiesel. 

Kanske metanol från Piteå.

– Vi vet att sjöfartstransporterna kommer att öka med etableringarna som sker med Stegra, SSAB, och LKAB. De vill tillverka gröna produkter och då behöver man också se över logistiken. Här finns möjlighet för fartygen som gör anlöp i norr att bli kunder till en produktionsanläggning i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!