Kommunen kräver sänkt Kappa-buller

Bullernivån från Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå är alldeles för hög. Det anser miljö- och byggnämnden som kräver åtgärder. Bolaget säger dock nej och anser att det handlar om oskäligt höga kostnader – drygt 20 miljoner kronor, som behöver göras för att nå kravet.

"Med dagens miljölagar hade aldrig fabriken placerats så centralt" konstaterar Björn Berglund (S), ordförande i miljö- och byggnämnden. (Arkivbild)

"Med dagens miljölagar hade aldrig fabriken placerats så centralt" konstaterar Björn Berglund (S), ordförande i miljö- och byggnämnden. (Arkivbild)

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2013-12-09 13:26

– Dom har gjort en utredning själva och deras försvar är att det kostar för mycket, men om man slår ut det på fem år och tänker på vad Smurfit Kappa Kraftliner producerat på ett dygn så tycker jag att det är "peanuts", säger Björn Berglund (S), ordförande i miljö- och byggnämnden.

Det handlar om Smurfit Kappa Kraftliners tillstånd att bedriva verksamhet vid bolagets kraftlinerbruk i Piteå – en fråga som nu ligger nu hos Mark- och miljödomstolen att avgöra.

Miljö- och byggnämnden har tidigare krävt att bolaget sänker ljudnivåerna till en "högsta momentan ljudnivå" av 60 decibel, detta tre år efter mark- och miljödomstolens dom. Nu har man ändrat sig och kan gå med på fem år.

– Bolaget har skrivit i sina yttranden att tre år är för kort tid, så då tänkte vi att då bjuder på några år till. säger Björn Berglund som inte tycker att kommunen ställer för hårda krav.

– Vår uppgift är att ta vara på Pitebornas bästa. Vi vet att dem som bor på Backen lider mycket av buller och annat från fabriken. Smurfit Kappa Kraftliner har råd att vidta åtgärder!

Kräver huvudförhandling

Miljö- och byggnämnden har begärt en domstolsprövning.

– Vi alltså kräver att en huvudförhandling i frågan bör hållas av mark- och miljödomstolen i Umeå, säger Björn Berglund som menar att de har länsstyrelsens stöd i ryggen.

– Det är dom som är tillsynsmyndighet också och får vi deras stöd så tror vi att vi kan få en domstolsprövning. Då kan det hända att de får ett villkor som gäller fem år framåt.

Smurfit Kappa Kraftliner anser dock att det är "oskäligt på grund av höga kostnader, investeringskostnader på cirka 20 miljoner samt kostnad för drift och underhåll, att vidta åtgärder för att kunna klara 60 decibel.

Bolaget anser inte heller att det finns någon garanti för att åtgärderna och investeringarna med säkerhet skulle innebära att ljudnivån klaras. Att genomföra åtgärderna inom tre år anser man är för kort tid, detta eftersom de åtgärder som behöver göras endast kan genomföra, stegvis under underhållsstoppen.

"Momentana ljud" handlar om "tillfälliga ljud" alltså inte ljud som pågår hela tiden utan uppstår då och då från fabriken.

Reinhard Reiter, vd för Smurfit Kappa Kraftliner, säger att frågan principiellt handlar om vad kravet på "60 decibel" egentligen innebär, trafiken på Timmerleden nedanför bullrar också – ofta (enligt honom) högre än själva fabriken.

– Så frågan är hur det här ska mätas? säger han.

Vad har ni för decibel-nivåer på bullret från fabriken i dag?

– Dom siffrorna har jag inte i huvudet, men det beror också på när man mäter och var man står någonstans, mäter man framför fabriken ute på vägen eller på baksidan och är det natt eller dag, säger Reinhard Reiter som menar att bolaget jobbar på att ta fram bättre mätfunktioner som förhoppningsvis ska ge mer exakta siffror på bullret.

– Vi är inte emot att göra någonting, men vi vill göra det rätt. Vi har skickat vår förslag till domstolen och hoppas att de godkänner det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om