Regeringen har gett ett direktiv till Trafikverket och Transportstyrelsen att se över möjligheten att tillåta längre fordonståg, det vill säga lastbilskombinationer av olika slag, på det svenska vägnätet.
Syftet är att skapa goda förutsättningar för att kapacitetsstarka transporter på väg kan nå sina destinationer och därmed bidra till effektiva och hållbara transportflöden. Kommunen har sedan 2009 gjort försök med 30 meter långa transporter som kört mellan Överkalix och Piteås industrier.
– Vi har legat i framkant med det jämfört med andra kommuner i Norrbotten, säger Kjell Norberg.
Det handlar om större vägar till Piteås industriområden, exempelvis i Öjebyn, Pitholmen och på Haraholmens östra och södra del.
– Vi har prioriterat hamnen, större godshubar som Postnord, fabriker inklusive tillhörande sågverk. Det är ett första steg från vår sida att göra det bra för näringslivet och företagen, säger han.
Transportstyrelsen har uppdaterat Trafikförordningen, men myndigheten behöver också utreda specifika fordonskrav som kommer att gälla för att tillåta ett fordon med längd upp till 34,5 meter. Trafikverket och kommunerna som berörs har som mål att den 1 december 2023 kunna upplåta ett vägnät för längre fordonståg.
Kjell Norberg berättar att kommunen varit i valet och kvalet om de skulle diskutera detta med industrierna och företagen i det här skedet.
– Vi valde att inte göra det. Trafikverket har precis upplåtit vägnätet E4 och Trafikförordningen blev klar sista augusti. Allt är så nytt och bråttom att vi helt enkelt inte hann med samrådsmöten med verksamheterna. Däremot har vi haft möten med Trafikverket och polis. Det är vi tvungna att göra, säger han och fortsätter:
– Då har vi tittat på framkomlighet och vändplatser på aktuella vägar. De har inte haft några synpunkter på de sträckor som vi tagit fram.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Magnus Nyström, (S), tycker att det är bra att man möjliggör längre fordonståg som kan transportera mer gods med färre tunga fordon på vägarna.
– Det underlättar för transporter till industrierna och andra målpunkter samtidigt som det ökar transporteffektiviteten och minskar godstransporternas klimatpåverkan, säger han.