Kommunen har tröttnat – vill smalna av korridoren

En eventuell Norrbotniabana får inte stoppa allt byggande i tiotals år. Därför vill Piteå kommun få igång en konstruktiv dialog med Trafikverket med syfte att smalna av den planerade korridor som löper genom kommunen.

Kommunalrådet Peter Roslund vill nå en dialog där Trafikverket smalnar av järnvägskorridoren. ”Åtminstone i ytterkanterna. Som regelverket är nu är situationen tillväxthämmande”, säger han. (Arkivbild)

Kommunalrådet Peter Roslund vill nå en dialog där Trafikverket smalnar av järnvägskorridoren. ”Åtminstone i ytterkanterna. Som regelverket är nu är situationen tillväxthämmande”, säger han. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2014-05-06 18:28

Tillkomsten av Norrbotniabanan står fortfarande skrivet i stjärnorna.

Detta i sin tur har lagt en död hand över allt byggande längs den järnvägskorridor som föreslås. Något som skapat problem, inte minst för boende med fastigheter längs den aktuella sträckningen.

Överklagar

Kommunen kan nämligen inte bevilja eventuella bygglov för privata fastightesägare, än mindre erbjuda företag som planerar eller vill etablera sig i områden där den planerade sträckningen löper. Skulle så ske, ja då överklagar Trafikverket och får rätt.

– Det är rent åt helsicke, så här kan vi bara inte ha det, säger kommunalrådet Peter Roslund.

Som situationen är i dag anser han den vara ett hot mot utvecklingen i kommunen.

– Det här är tillväxthämmande i allra högsta grad, säger han.

Roslund säger sig vara nöjd med att en järnvägsutredning är gjord, men att som situationen är för närvarande kan det bara inte får fortsätta, enligt hans uppfattning.

Den föreslagna korridoren är på många sträckor kilometerbred. Fastighetsägare som berörs kan glömma allt vad nybyggnationer heter på sina tomter.

Nobben

Men det är inte bara privata fastighetsägare som drabbas. Byggkedjan K-Rauta har haft planer på att etablera sig i Piteå.

Så blir det inte. Intresse fanns för en gammal industritomt på Backenområdet.

– Dessvärre ligger den här tomten i järnvägskorridoren och därmed var den platsen körd. Det är det här jag menar blir tillväxthämmande, säger Roslund.

Han är vidare starkt kritisk till trögheten att få regeringen att lyssna på kommunens önskemål.

– Jag har vid flera tillfällen försökt få en tid med Lena Elmsäter Swärd, men hon vill uppenbarligen vill hon inte träffa oss.

Kommunen vill därför på något sätt få till stånd en dialog med Trafikverket.

– Vi vill exempelvis att verket kan töja lite på gränsdragningarna, förslagsvis i ytterkanterna av korridoren.

Låsa upp

Det skulle, enligt Roslunds uppfattning, kunna öppna upp det låsta läget.

– Det medför samtidigt ett visst risktagande. Skulle vi bevilja bygglov för exempelvis ett garage eller en mindre byggnad, riskerar vi en kostnad om Trafikverket senare konstaterar att byggnaden måste lösas in, men det är i så fall en kostnad vi får diskutera med fastighetsägaren.

Även kommunens miljö- och byggnämnd är kritisk till dagens situation.

– Jag har full förståelse för den frustration som boende i de här områdena känner, säger Björn Berglund, ordförande i nämnden.

– Få, om någon, vill köpa en fastighet som står i eller intill korridoren. Berglund.

Det finns ytterligare ett alternativ, frågan är om det ens är realistiskt.

– Att riva upp hela järnvägsutredningen, men det skulle ju innebära att den cirka kvarts miljard som är satsat blir bortkastat, säger Peter Roslund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!