"Svårt att få bygglov inom korridoren"

Enligt chefer på samhällsbyggnad kan kommunen inte göra någonting för att hjälpa företag som vill expandera inom korridoren för Norrbotniabanan.
– Vi har försökt att resonera med Trafikverket om att få jobba med ytterkanterna men fått nej, säger Jessica Nilsson.

Jessica Nilsson, enhetschef mark och exploatering på samhällsbyggnad, vill att företagare inom korridoren hör av sig om de vill utveckla verksamheten. "Vi vill ju hjälpa till och göra det vi kan."

Jessica Nilsson, enhetschef mark och exploatering på samhällsbyggnad, vill att företagare inom korridoren hör av sig om de vill utveckla verksamheten. "Vi vill ju hjälpa till och göra det vi kan."

Foto: Linda Sundström

Piteå2024-10-18 08:30

Norrbotniabanan som är en cirka 27 mil kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå, ska dras genom Piteå på sin väg norrut. Än så länge är det inte bestämt exakt hur dragningen ska gå, därför finns det i dagsläget ett långsmalt, väl tilltaget, område från Umeå till Luleå inom vilket järnvägen kommer att byggas. När den exakta dragningen är bestämd ska korridoren smalnas av. När det ska ske är oklart men troligt är att det sker innan 2030.

Fastigheter och företag, bland andra Sinnenas ateljé, som ligger inom korridoren är i mångt och mycket förhindrade att expandera eftersom bygglov inte tillåts.

undefined
Kommunen kan inte hjälpa företag som vill utvecklas inom korridoren för Norrbotniabanan. "Vi hjälper gärna till med att hitta alternativa lösningar utanför korridoren", säger Jessica Nilsson. (Arkivbild)

Dennis Jonsson, avdelningschef på planeringsavdelningen på samhällsbyggnad, håller med om känslan av att det ligger en blöt filt över korridoren inom vilken Norrbotniabanan ska dras. 

Han betonar att det finns ett riksintresse över korridoren och att statens intressen är större än kommunens.

– Vi har haft många bra diskussioner med ägarna av Sinnenas ateljé men rent allmänt är det svårt att få bygglov och att planlägga inom Norrbotniakorridoren, säger han.

undefined
Dennis Jonsson, avdelningschef planeringsavdelningen, samhällsbyggnad, håller med om att det ligger som en blöt filt över korridoren inom vilken Norrbotniabanan ska dras. (Arkivbild)

Jessica Nilsson, enhetschef för mark och exploatering på samhällsbyggnad, säger att inom korridoren finns det inget som kommunen kan hjälpa till med då det kommer till expansion och bygglov.

– Vi är bundna av hur korridoren ser ut och det kan vi inte påverka. Men vi vill göra allt vi kan för företag som vill satsa och hjälper gärna till med att hitta alternativa lösningar utanför korridoren.

Trots att expansion inom korridoren är omöjlig ser Jessica Nilsson ljust på företagsutvecklingen i Piteå.

undefined
Trafikverket har påbörjat järnvägsplanen för Norrbotniabanan, vilket Jessica Nilsson ser positivt på. (Arkivbild)

– Det känns positivt att Trafikverket dragit igång arbetet med järnvägsplanen och när korridoren smalnas av blir det ju ett mindre område som berörs.

Går det inte att göra avsteg på något sätt?

– Vi har försökt att resonera med Trafikverket om att få jobba med ytterkanterna av korridoren men fått nej.

Vad vill du säga till de företagare som finns inom korridoren och som vill utveckla sin verksamhet?

– Vi vill gärna att de kontaktar oss och att vi kan ha en dialog. Vi vill som sagt hjälpa till och göra det vi kan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!