Tanken var att Piteå kommun skulle sponsra Race och Champions med nästan fyra miljoner kronor.
– Avtalet såg ut som så att det var en sponsring på 1,5 miljoner kronor första året, 1,25 miljoner andra året och 1 miljon år tre. Alltså totalt 3,75 miljoner kronor. Det här var under förutsättning att själva tävlingarna genomfördes, säger Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun.
Har ni betalat ut några pengar för arrangemanget nästa år?
– Absolut inte. Med viss reservation så är avtalet skrivet så att det ska betalas inom sju dagar efter genomfört arrangemang. Eftersom inte arrangemanget kommer att genomföras kommer ingen betalning att ske.
SVT direktsände över sex timmar från årets Race of Champions och motortävlingen sågs av 1 162 000 tittare i Sverige. Totalt tv-sändes arrangemanget i över 100 länder. Enligt den oberoende specialistbyrån Nielsen mätte den globala tv-exponeringen till ett värde av över 44 miljoner euro, vilket motsvarar 524 miljoner kronor i dagens penningvärde.
– Vi kan bara konstatera att vi har fått väldigt mycket valuta för pengarna i nationell och internationell exponering. Vi har fått mätningar hur vårt platsvarumärke har fått exponering i samband med tävlingarna, och det är multipelt i förhållande till pengarna vi gått in med, säger Jörgen Hult och fortsätter:
– Den här analysen är gjord av ett professionellt medieföretag. Jag är väldigt trygg att det här var välinvesterade pengar.
Jörgen Hult hoppas att Race of Champions kan komma tillbaka till Pite havsbad 2025.
– Det finns ju en bakomliggande orsak varför det inte kan hållas på Pite havsbad nästa år, men det skulle vara jättebra om vi kan få till Race of Champions 2025. Det är inte per automatik att det rullar vidare, men vi är jättenöjda med vad vi fått ut. Om tävlingen kommer tillbaka så blir det en fråga för politiken att fatta hur och på vilket sätt man ska gå in framåt.
Även Sparbanken Nord har varit en samarbetspartner till Race of Champions tävlingar på Pite havsbad. Inför tävlingen hoppades banken att arrangemanget skulle innebära arbetstillfällen för länet
– Vi hade inget flerårigt avtal utan tog beslut om stöttning från år till år, säger marknadschefen Anna Boström.
Är ni nöjda med vad ni fått ut?
– Det kan jag nog tycka då vi har fått bra synlighet.