Kommunen får kritik för dyr laddning av elbilar

Daniel Hjelte, Rosvik, anser att Piteå kommuns priser för att "semisnabbladda" elbilen saknar all rim och reson. Enligt Hjelte är det inte ens en laddare, utan ett ladduttag.

I bland annat Stadsbergets parkeringsgarage finns möjlighet att ladda elbilar, men kommunen får kritik för de höga priserna för den semisnabba laddvarianten. Nu ska taxorna ses över, men oklart om de ändras.

I bland annat Stadsbergets parkeringsgarage finns möjlighet att ladda elbilar, men kommunen får kritik för de höga priserna för den semisnabba laddvarianten. Nu ska taxorna ses över, men oklart om de ändras.

Foto: Torbjörn Carlsson

Piteå2021-02-07 20:00

När Daniel Hjelte skulle ladda sin elbil, en nyare Nissan Leaf, i Piteå fick han en smärre chock. Taxan låg på två kronor minuten, alltså 120 kronor per timme, för det kommunen kallar semisnabbladdare.
– Det skulle nog ta fem timmar att fylla från tom till full. Alltså 600 kronor. Någon måste ha tänkt lite tokigt på kommunen, säger Daniel Hjelte.

Piteås kommunfullmäktige klubbade i december igenom taxorna för att ladda elbilar. Kostnaden är 15 kronor per timme för normalladdning, två kronor per minut för semisnabbladdning och tre kronor per minut för snabbladdning.
– Det kommunen kallar semisnabbladdare är snarare destinationsladdare. De är vanliga på besöksparkeringar och i parkeringshus.
Hjelte hävdar att det inte ens är en laddare utan ett ladduttag utan inbyggd laddare. Det ska då vara anledningen till att det tar ganska lång tid att ladda upp bilen. 

På ett elbilsforum står det att "Semisnabb laddning är en variant av normalladdning men där laddningstiden är förkortad, tack vare trefaskontakt. Dessa kan hittas på parkeringshus och vid offentliga anläggningar där bilen kan laddas ett par timmar".
– Jag tycker att kommunen ska jämföra med sin grannkommuner. I Luleås parkeringshus är det samma timtaxa som för vanlig parkering. I Skellefteå betalar man per kilowattimme, men det blir inte alls lika dyrt som i Piteå.

Daniel Hjelte menar att det är skillnad jämfört med en riktig snabbladdare.
– Snabbladdare är en helt annan sak. Där är tre kronor minuten rätt vanligt och inget att säga om.  Men det blir billigare för mig att snabbladda än att semisnabbladda i Piteå.
Hjelte använder räkneexempel och säger att Piteås prissättning innebär en kostnad på cirka 40 kronor milen för hans Nissan. För en äldre modell av samma bil cirka 80 kronor milen och för en Tesla model 3 cirka 24 kronor milen.
– Jag kan tillägga att kostnaden blir cirka en krona per mil när man laddar hemma.

Brith Fäldt (V), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden, har diskuterat frågan med förvaltningen.
– Förvaltningen har också fått signaler och det är bra. Vi måste titta på det här och ta reda på om vi prismässigt är rätt ute eller inte. Vi får jämföra med grannkommunerna.
Det blir en utredning?
– Ja, men jag kan inte säga när eller hur. I slutänden krävs ett beslut av kommunfullmäktige, säger Brith Fäldt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!