Det var när Per Christoffersson hjälpte en kolonilottsägare i ett annat ärende som han upptäckte något udda med driften av Vägen söderut – en av sex enskilda vägar som ingår i Fåröns samfällighetsförening.
– Det är en skandalhistoria. Som skogsägare har Piteå kommun tre procent i andelstal i Vägen söderut men sköter ändå 100 procent av sommar- och vinterunderhåll. Detta strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen, säger Per Christofersson, som tidigare varit sakkunnig åt Lantmäteriet.
Han anser att det är helt galet att kommunen sponsrar vägen.
– Eftersom det statliga driftsbidraget ska motsvara 70 procent av kostnaden och kommunen står för 100 procent av underhållet så bekostar de 30 procent av driftskostnaderna. De stoppar kommunpengar i vissa delägares privata fickor.
Kommunen sköter även underhåll av vägsträckan mellan Fåröbron och korsningen till Vägen söderut. Resterande fyra vägar på Fårön driftas av samfällighetsföreningen. Enligt Per Christoffersson debiterar föreningen flera tusen kronor per fastighet till en fond för framtida vägunderhåll. Men delägarna På Vägen söderut behöver inte betala något förutom en symbolisk medlemsavgift.
– Det innebär att de övriga får en högre avgift till fonden. Det är inte rätt, säger Per Christoffersson.
Redan 1980 uppmärksammade Tekniska kontoret på Piteå kommun den orättvisa förmånen som pågått sedan 1960-talet. I ett yttrande till kommunstyrelsens arbetsutskott skriver kontoret att förhållandet strider mot kommunens principbeslut vad gäller fritidsvägar. Det vill säga att kommunen inte skall åta sig skyldigheter utöver vad som fastställs i Lantmäteriförättningen.
"Ett orättviseförhållande råder i detta fall gentemot andra fritidsvägar inom kommunen som inte erhåller liknande förmåner."
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade trots invändningarna att Piteå kommun kvarstår som väghållare för enskilda vägen till södra Fårön samt bron över Fårösundet.
– Jag har varit i kontakt med Helen Eriksson och Micael Kemi på Piteå kommun men de säger att de tänker fortsätta med driften. Det är inte rättvist mot alla andra enskilda vägar som måste sköta underhåll och plogning själva. Speciellt i det här fallet då det handlar om en väg utan allmänintresse, säger Christoffersson.