Kommunbolag ändrar sponsringen – satsar mer på kvinnor

Det kommunala bolaget Piteå hamn har ändrat sina riktlinjer för inkomna sponsringsansökningar. Enligt Ulrika Nilsson, vd för hamnbolaget, har man beslutat om en tydligare inriktning för att stötta tjejer och damer.

Ulrika Nilsson, vd på Piteå hamn, berättar att det kommunala bolaget tagit fram nya sponsringsdirektiv där man inriktar sig mer mot dam- och tjejidrott. (Arkivbild)

Ulrika Nilsson, vd på Piteå hamn, berättar att det kommunala bolaget tagit fram nya sponsringsdirektiv där man inriktar sig mer mot dam- och tjejidrott. (Arkivbild)

Foto: Johanna Sandgren

Piteå2023-03-10 20:00

Bakgrunden till att Piteå hamn valt att rikta in sin sponsring mer mot dam- och tjejidrott är att bolaget verkar i en mansdominerad bransch. Enligt bolaget arbetar man aktivt med att öka jämställdheten och man hoppas bolagets inriktning för sponsring ska hjälpa till att skapa bättre förutsättningar för kvinnor i kommunen.

– Vi vill göra någonting för att stötta jämställdheten. Därför har vi valt att göra det inom ramen av vår sponsringsverksamhet. Det är inte så att vi slutar sponsrar ungdomsidrott rent generellt, men vi vill lägga en betydande del av vår sponsringsbudget på tjej- och damidrott, säger Ulrika Nilsson och fortsätter:

– Det innebär att vi gör lite olika värderingar av vilka typer av insatser vi vill göra. Arbetet är på gång och vi har ju pågående sponsringsarbeten som fortgår, men när vi får in nya förfrågningar så värderar vi utifrån de nya riktlinjerna. Jag tycker att det känns roligt att vi spetsat till oss litegrann på den delen.

Handlar det här också om att ni vill att fler kvinnor ska få upp ögonen för hamnbranschen?

– Det kan också vara en bidragande faktor. Men det är först och främst att vi vill göra en skillnad som verksamma i transportbranschen och som hamnbolag. Vi är ett litet bolag och försöker jobba med jämställdhetsfrågor, och det här blir en liten mer riktad insats.

Enligt Ulrika Nilsson är riktlinjerna framtagna av hamnbolaget och inte inom Piteå kommunföretag (Pikab) som totalt har sex dotterbolag. Förutom Piteå hamn ingår bland annat Pitebo, Pite energi och Piteå näringsfastigheter i Pikab.

– Det finns inte en sådan här tydlig inriktning bland övriga bolag vad jag känner till. Sedan vet jag att de andra bolagen också sponsrar damidrotten, men nu har vi spetsat till inriktningen mer.

Jörgen Hult, varumärkesansvarig vid Piteå kommun, säger att de kommunala bolagen styr själva över hur de vill sköta sin sponsring. Piteå kommuns totala sponsringsinsatser uppgick förra året till 4,2 miljoner kronor, och det är i linje med året innan men högre än flera föregående år. Han berättar att även kommunen håller på att se över sin sponsringspolicy.

– Det är en översyn på gång och alla våra riktlinjer ses ju över ungefär en gång per mandatperiod. Sedan är det inte några stora förändringar på gång, utan mer justeringar, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!