Helena Stenberg reagerade kraftigt när hon såg annonsen om kursen där "tjejer" skulle få lära sig att byta säkring och tillverka en skarvsladd.
– Det kan tolkas som att tjejer/kvinnor behöver lära sig det här mer än vad killar/män skulle behöva. Det här är kunskap som vi behöver oavsett kön. Sedan vet jag att det har funnits önskemål om att ha särskilda tjejkvällar, det kan man absolut ha, men ändra anslaget i annonsen, säger hon.
Genusglasögon
I egenskap av kommunalråd och styrelseledamot i Pite Energi kontaktade Helena Stenberg bolagets vd Daniel Fåhraeus och styrelseordförande Lars-Olof Pettersson (S).
– Jag tänker att det blir en diskussion i PiteEnergi hur man uttrycker sig, vilken form på annonser man har, hur man sprider saker och ting och vilka koncept man går ut med. Jag tror man kommer att ta på sig genusglasögonen i bolaget.
Helena Stenberg tror att formuleringarna bottnar i okunskap.
– Med den könsmaktordning vi har är det så lätt att trilla i den här fällan. Jag tror att man hela tiden måste tänka på hur man uttrycker sig. Jag brukar säga att man bör ha genusglasögonen på sig. Det försöker jag ha. Ändå trillar jag i fällan ibland.
Stolt över reaktioner
Helena Stenberg uttrycker stolthet för alla Pitebor som kritiserat annonsen på sociala medier och hon ställer sig också positiv till reaktionerna om pimpeltävlingen i Piteå som hade olika prisnivåer för kvinnor och män.
– Sedan finns det säkert dem som tycker att det här är en liten sak och vad är en pimpeltävling att bry sig om. Jag tycker att det här är en sak att bry sig om. Det visar på hur det ser ut i samhället och vad man måste göra något åt.